7 دستگاه لیزر پزشکی برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج مشایخی معاون توسعه‌ی مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران در نشست خبری کنگره تازه‌های لیزر پزشکی بیان کرد: تبدیل تحقیقات لیزر به محصولات از اهداف مهم این مرکز است. 7 دستگاه لیزر پزشکی برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شد. این دستگاه‌ها عبارتند از دستگاه سنگ‌شکن کلیه، دستگاه جراحی پروستات، دو دستگاه لیزر پوست، دو دستگاه لیزر دندان‌پزشکی و لیزر کم توان برای لیزرتراپی.

وی افزود: قطعات کلیدی این دستگاه‌ها در کشور ایجاد شده‌اند که از اداره کل تجهیزات پزشکی مجوز‌های لازم را اخذ کرده‌اند.

مشایخی اظهار کرد: برای عرضه این محصولات به جامعه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌ایم. با توجه به این که تولید همواره به حمایت نیاز دارد، وزارت بهداشت باید بر عرضه این محصولات حمایت‌های ویژه‌ای را تدارک ببیند.

وی با تأکید بر نقش افزایش حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان در سرعت تولیدات عنوان کرد: صنعت لیزر از مقوله انرژی هسته‌ای هم بالاتر است، زیرا انرژی‌ هسته‌ای تنها حوزه‌های محدودی را پوشش می‌دهد اما صنعت لیزر به دلیل تجارت و اشتغالزایی بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: برجام هم تهدید است و هم فرصت، ما محدودیت زیادی را داریم اما همواره تلاش بر این بوده است که با وجود این محدودیت‌ها به توسعه‌ی علوم پرداخته شود.

فاصله زیاد صنعت با دانشگاه‌ها
رضا فکر‌آزاد رییس انجمن لیزر پزشکی ایران با اشاره به رشد سریع دانش لیزر بیان کرد: با وجود این رشد پرسرعت فرهنگ آن عقب مانده‌ است.شکستن تحریم‌ها امکان به روز شدن لیزر پزشکی را فراهم می‌کند ما نمی‌خواهیم لیزر پزشکی آسیب ببیند.

وی درخصوص مشکلات کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه لیزر پزشکی عنوان کرد: یکی از مشکلات این محصولات نیاز به ظاهر زیبایی ندارند. زیبایی و راحت‌ بودن محصول برای پزشکان اهمیت زیادی دارد.

فکرآزاد ادامه داد: فاصله صنعت با دانشگاه‌ها بسیار زیاد است، در حال حاضر یک سال است که با مرکز توسعه‌ی علوم و فنون در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم خواسته‌های خود با مهندسان آنها در میان بگذاریم، زیرا این افراد با وجود توانمندی بسیار زیاد خواسته‌ی دقیق پزشکان را نمی‌دانند.

وی با اشاره به این که ساخت محصولات قدیمی ملاک نیست، گفت: ایده‌ها نباید منوط به دوباره کاری شود مثلث کشور، دانشگاه‌ها و دولت نقش اساسی در رشد تکنولوژی دارند. علاوه بر این استقبال دانشگاه‌ها از تکنولوژی نیز به طور مناسب اتفاق نیفتاده است.

رییس انجمن لیزر پزشکی کشور خاطرنشان کرد: هر تکنولوژی برای این که جایگاه خود را به درستی پیدا کند به زمان احتیاج دارد، بدین ترتیب از همکاران پزشک خواهش می‌کنیم که اقبال خود را در این حوزه نشان دهند.

وی در پایان تأکید کرد: لیزر در پزشکی منحصر به زیبایی نیست، متأسفانه حتی برخی از همکاران مصارف لیزر را به درستی نمی‌دانند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار