معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به نام خصوصی سازی شرکت‌های شبه دولتی ایجاد کردیم که به تولید دخانیات مشغول هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار کارگروه تخصصی کنوانسیون مبارزه با دخانیات سازمان جهانی بهداشت با وزیر بهداشت بیان کرد: به اسم خصوصی سازی، شرکت‌های دولتی ایجاد کردیم که به تولید دخانیات مشغول هستند، بهانه‌های مختلفی برای عدم جلوگیری از آنها می‌آوریم مثلاً می‌گوییم 7 هزار کارگر در این زمینه مشغول به کار هستند و یا 10 هزار نفر در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که اگر با آنها مبارزه کنیم، شغلشان را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین بهانه‌های دیگری نیز می‌آوریم مثلاً می‌گوییم با افزایش مالیات قاچاق دخانیات توسعه‌ پیدا می‌کند، در واقع برای تولیدکنندگان بازارگرمی می‌کنیم.

سیاری با بیان این که قاچاقچیان و تولیدکنندگان همگی از یک جنس هستند و نمی‌گذارند وزارت بهداشت موفق شود، عنوان کرد: تمام اندیشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که چند استراتژی در کاهش مصرف دخانیات نیز مؤثر هستند، این استراتژی‌ها عبارتند از اطلاع‌رسانی عوارض دخانیات ، محدودیت مصرف در اماکن عمومی و کاهش دسترسی به دخانیات ، فراهم کردن زمینه درمان‌ کردن معتادان دخانیات، تحقیق و بررسی در مورد این که چقدر سیاست‌ها به هدف منجر می‌شوند و افزایش قیمت به معنی افزایش مالیات.

وی مطرح کرد: سالیانه 63 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند، همچنین عمر افراد سیگاری 20 تا 30 سال کمتر از سایر افراد است. سرطان ریه در مردان سیگاری 23 برابر بیشتر از مردانی است که سیگار مصرف نمی‌کنند. همچنین زنان سیگاری 13 برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری به سرطان ریه مبتلا می‌شوند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بروز سکته در افراد سیگاری می‌تواند تا دو برابر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی و تجار به این حوزه نگاه انسانی ندارند، گفت: این افراد به فکر سود سرشار خود هستند، آنها تلاش می‌کنند که بازار را برای خود متعادل نگه دارند، همواره در مسابقه‌ی تولیدکنندگان و قاچاقچیان آنها برنده هستند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار