وزیران امور خارجه عربستان و فرانسه در یک نشست خبری مشترک به بیان نقطه نظرات خود درباره ایران و سوریه پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "عادل الجبیر،" وزیر خارجه عربستان، در یک نشست خبری مشترک با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در ریاض، به بیان نقطه نظرات خود درباره ایران و سوریه پرداختند.

در همین رابطه جبیر اظهار کرد که کمیته عالی که پس از کنفرانس ریاض تشکیل شد طرف مربوطه هستند و آن‌ها درباره نمایندگان خود در گفت‌وگوهای صلح سوریه تصمیم می‌گیرند و هیچ طرفی اجازه ندارد تا به مخالفان سوری تحمیل کند که چه کسانی نماینده آن‌ها در گفت‌وگوها با بشار اسد باشند.

قرار است گفتگوهای صلح سوریه 5 بهمن (25 ژانویه) بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در ژنو سوئیس برگزار شود. این نشست در چارچوب توافق گفتگوهایی خواهد بود که ماه گذشته در وین برگزار شد و شورای امنیت سازمان ملل هم با صدور قطعنامه‌ای نتایج آن را تائید کرد.

شورای امنیت روز گذشته اعلام کرد تا زمانی که قدرت‌های اصلی درباره افرادی که به عنوان نمایندگان مخالفان سوری در گفتگو‌های ژنو به توافق نرسند، از نمایندگان مخالفان دعوت‌ نخواهد کرد.

آمریکا، روسیه و دیگر قدرت‌های اروپایی و خاورمیانه از جمله ایران و عربستان سعودی طرف‌های اصلی گفتگوهای صلح سوریه هستند.

لوران فابیوس هم درباره هیات مخالفان سوری در مذاکرات ژنو گفت با "ریاض حجاب"، هماهنگ‌کننده مخالفان سوری دیدار داشته و او قرار است مسائل مربوط به این کار را بررسی کند.

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد در نهایت سازمان ملل مسئول تعیین این افراد است که در مذاکرات ژنو حاضر خواهند شد.

این در حالی است که به گفته دیپلمات‌های سازمان ملل، به نظر می‌رسد گفتگوها بین دولت سوریه و مخالفان به تاخیر افتد.

در نشست مخالفان سوریه که ماه دسامبر در ریاض برگزار شده بود، یک گروه 34 نفره از مخالفان برای نظارت بر گفتگوها تشکیل شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار