سیاستمداری وزیر خارجه عربستان در دنیایی واهی بر اساس آنچه خودش ساخته باعث شده تا وی بیش از پیش واقعیات منطقه را نبیند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عذرخواهی" واژه ای که بسیاری از ملتها انتظار آن را می کشند تا رژیم عربستان آن را بابت خطاهایش به کاربرد و این عذرخواهی از جنگ یمن تا فاجعه منا را شامل می شود.

وقتیعادل الجبیر در

عادل جبیر وزیر، امور خارجه عربستان سعودی، در کنفرانس مشترک خبری با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در ریاض اعلام کرد ما با کری درباره آینده روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با آمریکا و چگونگی مقابله با مداخلات ایران در منطقه مذاکره کردیم، استفاده کلمه مداخله درباره رفتارهای جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که هرگز نمی توان آن را به تصویر کشید.

دخالت های عربستان سعودی به همراه سند در منطقه، از موضوعاتی است که اگر جلو آن گرفته شود شاید تا درصد زیادی بتوان بحران های منطقه را کنترل کرد چرا که در هر کجای خاورمیانه که نگاه میاندازیم، پشت هر بحران، دلارهای سعودی و حمایت لجستیکی این کشور خوابیده تا ان ناحیه را به آشوب بکشد از سوی دیگر اسناد مبادله اسلحه، قاچاق انسان، تسهیل جا به جایی ارز که در یک طرف ان عربستان قرار دارد همگی دلیلی بر این مدعا است.

وزیر خارجه رژیم عربستان سعودی، که در نشست فوق العاده وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ایران، در جده صحبت می کرد ادعا کرد: "اهمیت این نشست در این موضوع نهفته است که حمله به اماکن دیپلماتیک ما جزئی از سلسله حملات مستمر به امکان دیپلماتیک دیگر کشورها در ایران بوده که سفارت های عربی نیز از آن در امان نبوده اند. دولت ایران جز با صدور بیانیه هایی مختصر تلاشی را برای توقف اینگونه تجاوزات انجام نداده است؛ این در حالی است که کشور میزبان وظیفه دارد اقداماتی جدی را در این زمینه اتخاذ کند."

الجبیر در پایان در اظهاراتی مضحک مدعی شد: "عربستان ، مبتنی بر اصل حسن همجواری، احترام متقابل و دخالت نکردن در امور دیگران، همواره خواستار ایجاد بهترین روابط با ایران بوده است، ولی این خواسته اش با استقبالی از جانب دولت ایران، جز در گفتاری که با کردار آن کاملا در تناقض است، روبه رو نشده است."

گاهی برخی از این اظهارات به حدی مضحک است که قلم از تحلیل باز می استد و انگار کارتونی از دنیای سیاستمداری یک شخصیت، مقابل چشمان آدمی عبور می کند، کشوری خود در حال جنگ با همسایه اش است و جنایت های جنگی اش حد و مرزی ندارد کشته شدن بیش از هزاران کودک و زن یمنی و آواره شدن هزاران غیرنظامی از این کشور قطعا از روی خیر خواهی عربستان نبوده و معنای واقعی دخالت را نشان می دهد.

وقتی عادل الجبیر در

وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان به دنبال بمب اتمی بوده است یا خیر گفت: «فکر نمی‌کنم منطقی باشد از ما انتظار داشته باشید علنا درباره چنین مساله‌ای صحبت کنیم.

وی افزود: «این هم منطقی نیست از من انتظار داشته باشید به طریقی به این سوال پاسخ بدهم.

رویترز پیش‌تر در نقل این اظهارات گفته بود الجبیر احتمال تلاش این کشور برای دستیابی به بمب اتم در صورت دستیابی ایران را رد نکرد.


این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران قویا در هر مقطعی غیر صلح آمیز بودن تاسیسات خود را رد کرد و اکنون نیز این حقانیت به اثبات رسید اما واکنش های درخور این حق را هیچ گاه از سوی جوامع بین المللی شاهد نبودیم و فقط کافی بود چنین اظهار نظر مبهمی را ایران برای یک دفعه بگوید، بدون شک هرانچه تحریم بود بود بدون هیچ تحقیقی درباره وجود بمب هسته ای روانه ایران می کردند

با وجود همه این موارد و حسابی سرانگشتی می توان دریافت که کدام کشور به صورت سم گونه در منطقه در حال حرکت است در طول دو هفته ای که گذشت شاهد اظهار نظرات بی اساسی از سوی این وزیر خارجه بودیم که پیش از هر زمان دیگری به تلاطم افتاده است.

الجبیر در ادعای دیگرش گفت: ما می‌توانیم حملات هوایی علیه داعش انجام دهیم و این همان چیزی است که در واقع اتفاق می‌افتد و همچنین این توان را داریم که امکان اعزام نیروهای ویژه به سوریه را بررسی کنیم ولی این امور در صورت ابقای بشار اسد در قدرت سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد بود، بدون این کار ما هرگز نخواهیم توانست منابعی را که داعش در سوریه و عراق از آن تغذیه می‌کند، خشک کنیم.

این درحالی است که اگر عربستان تنها از نصف آنچه از داعش حمایت می کند دست بردارد شاهد کاهش قابل توجهی از تنش های منطقه خواهیم بود به عنوان مثال
یکی از تروریست‌های دستگیر شده به نام "محمد یحیی القحطانی" با هویت جعلی عصام خمیس حمد در تکریت دستگیر و طی اعترافاتی عنوان کرد به واسطه دکتر صباح المختار از مسئولان خارجی حزب بعث با شیخ عبدالله آل شیخ از عربستان سعودی تلفنی مذاکره نموده است.

فرد دستگیر شده می گوید در این گفتگوی تلفنی شیخ عبدالله آل شیخ ضمن تضمین دادن در خصوص ادامه حمایت‌های همه جانبه وعده داده بود با هماهنگی صورت گرفته با مخابرات سعودی تا ماه آینده میلادی محموله جدیدی از سلاح را به مسئولان داعش در  ولایت صلاح‌الدین تحویل خواهند داد.

وقتی عادل الجبیر در

تعدادی از متخصصان جوان که نام گروه هکری خود را VandaSec گذاشته اند می گویند مدارکی در اختیار دارند که ثابت می کند حداقل سه حساب کاربری حامی داعش در توییتر از طریق کاربرانی در دفاتر وزارت کار و بازنشستگی انگلیس در لندن مدیریت می شوند.

این اطلاعات با بررسی آدرس های IP رایانه ها و گوشی هایی به دست آمده که از آنها برای ورود به حساب های کاربری یاد شده مورد استفاده قرار گرفته است. داده های یاد شده در اختیار روزنامه دیلی میرور قرار گرفته و بر اساس آن سه حامی داعش از طریق همین حساب های کاربری تبلیغات تروریستی انجام داده اند و برای جذب نیرو هم اقدام کرده اند.

تحقیقات نشان می دهد که دولت انگلیس تعداد زیادی آدرس IP را به دو شرکت در عربستان سعودی فروخته است و پس از تکمیل فرایند فروش این آدرس ها به عربستان در اکتبر سال جاری میلادی، آدرس های مذکور توسط تندروها و عناصر افراطی برای انتشار پیام های تروریستی به کار گرفته شده اند. این اطلاعات فرض اول یعنی همدستی عواملی در دولت انگلیس و عربستان برای حمایت از داعش را تقویت می کند.

کابینه انگلیس چندی قبل به فروش آدرس های IP به شرکت مخابراتی سعودی تله کام و شرکت مخابرات دولتی این کشور در ابتدای سال 2015 اعتراف کرده و مدعی شده بود کنترلی بر نحوه استفاده از این آدرس های IP ندارد. مشخص نیست دولت انگلیس از این بابت چه میزان پول به جیب زده است.

به طور کلی سیاستمداری وزیر خارجه عربستان در دنیایی واهی بر اساس آنچه خودش ساخته باعث شده تا وی بیش از پیش واقعیات منطقه را نبیند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار