کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز موجب ترغیب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

سروین آقاجانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ضرورت تشکیل بازار ابزار مشتقه در دوران پساتحریم گفت: به طور کلی قراردادهای مشتقه به نوعی از قراردادهای مالی اطلاق می‎‌شود که دارای ارزش مالی هستند که ارزش آنها وابسته به یک سری از ارزش کالاهای پایه‌ای است.

وی در ادامه افزود: قراردادهای مشتقه به صورت مستقل فاقد ارزش هستند و ارزش آنها مشتق شده از دارایی‌های پایه‌ای که معاملات روی آنها انجام می‌شود که این دارایی‌ها شامل سهام، کالا، ارز و یا کالاهای این چنینی است.

آقاجانی با اشاره به این که قراردادهای آتی سلف، معاوضه و اختیار از انواع قراردادهای مشتقه هستند، گفت: ساز و کار قراردادهای مشتقه به این صورت است که در یک پوشش ریسک از آن استفاده می‌شود و به دلیل ساز و کار شفاف خود این توانایی را دارد تا ریسک را پوشش دهد اما معرفی ابزارهای مالی و ارزی در ایران معاملات آتی ارز است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قطعا وقتی پوشش ریسک در اختیار سرمایه‌گذاران باشد بازار از جذابیت بیشتری برخوردار است و از طرفی اگر ارز وارد چنین ساز و کاری شود نوسانات ارز کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موانعی که سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران دارند عدم ثبات اقتصاد کشور است، افزود: یکی از عوامل مهم عدم ثبات نرخ ارز است که دولت در پی این است تا ساز و کارهایی را برای تک رقمی کردن نرخ ارز در دستور کار قرار دهد و همچنین اگر نزدیک شدن نرخ رسمی به نرخ بازار اتفاق بیفتد مسلما پروسه این یکسان‌سازی زمان‌بر است و به یک باره اتفاق نمی‌افتد زیرا یکسان‌سازی نرخ ارز باید همگام با کنترل تورم اتفاق بیفتد که فرآیندی تدریجی است.

آقاجانی با بیان اینکه ورود نرخ ارز به سیستم ابزارهای مشتقه به تنهایی به شفافیت معاملات ارزی کمک می‌کند که در نهایت موجب معاملات شفاف می‌شود، افزود: نیاز نیست حتما نرخ ارز تک رقمی شود و بعد معاملات آتی ارز راه‌اندازی گردد.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز موجب ترغیب سرمایه‌گذاری خارجی می شود و زمانی که نرخ ارز تک رقمی شود موجب می‌گردد تأثیرپذیری نرخ ارز از اتفاق‌های خارج از ایران افزایش یابد از طرفی به دلیل دامنه نوسانات روزانه آتی میزان مشخصی است و شخص با اطمینان خاطر متوجه می‌شود بیش از چند درصدی که در محاسبات مشخص شده ارز نوسان نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار