به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احمد محسن پور قادیکلایی در یکم اسفند ماه ۱۳۲۴ در روستای قادیکلای بزرگ قائم شهر دیده به جهان گشود.
از دوران کودکی به کمک پدرش «رحمت» با ساز «للـه وا» آشنا شد و بعدها با پيگری مثال زدنی كه نمونه اش در بين انسانهای روشن دل نادر است به نواختن سازهای فلوت و نی لبک روی آورد.
او در سال ۵۳ ـ ۱۳۵۲ عضو گروه محلی راديو ساری شد و در سال ۱۳۵۴ به ارکستر ملی فرهنگ و هنر مازندران پیوست.
سپس در سال ۱۳۵۶ سرپرست گروه موسيقي محلی اداره فرهنگ و هنر آن زمان شد، كه سرپرستياش را تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد.
وی همچنين با بنيان گذاری گروه موسیقی «شواش» در سال ۱۳۶۷ نقش به سزايی در اشاعه موسيقی مازنی در سراسر كشور داشت.
آلبومهای «ابر بيته هوار ـ ۱۳۶۴»، «اِفتاب ته (تيغ آفتاب) ـ ۱۳۶۸»، «بهار مونا ـ ۱۳۶۹»، «مازرونی حال ـ ۱۳۶۶»، «اساره سو ـ ۱۳۷۰»، «شوار ـ ۱۳۷۰»، «بهارانه ـ ۱۳۷۳»، «ماه تَتی ـ ۱۳۷۸»، «دودوك تيكا ـ ۱۳۷۹»، «گِل گِلون ـ ۱۳۸۲»، «طالب زهره ـ ۱۳۸۳»، «لالاییهاي و نوازشهای مادرانه (مهر خونش) ـ ۱۳۸۷»، «تبری (تكنوازی كمانچه) ـ ۱۳۸۵»، «چلچلای سفری ـ ۱۳۸۷»، «روجا (اشعار مازندرانی نيما يوشيج) ـ ۱۳۸۸»، «مَم زمون ـ ضبط ۱۳۸۷ و بهار ۱۳۸۸، انتشار به احتمال قوی اسفند ۱۳۸۹»، «تتی وا ـ ضبط اسفند ۱۳۸۸، انتشار به احتمال در سال ۱۳۹۰» و «منور طلا و درويش ـ ضبط موقت آذر ۱۳۸۹، انتشار به احتمال در سال ۱۳۹۰» تنها بخش صوتی فعاليتهای وی را در بر می گيرند.
پیکر این پیشکسوت موسیقی مازندران فردا پنجشنبه در شهرستان قائم شهر تشییع می شود.
انتهای پیام/ب