معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است، گفت: سالانه 90 هزار بیمار سرطانی به جمع بیماران کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،فرزام بیدارپور، در همایش استانی سرطان سینه، گفت: با توجه به شیوع بیش از پیش سرطان سینه در کشور، آموزش پیشگیری در این زمینه امری ضروری است.

وی افزود: یکی از سیاست های وزارت بهداشت و همچنین طرح تحول نظام سلامت، خودمراقبتی است که باید آن را به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: خود مراقبتی به مردم آموزش می دهد که برای پیشگیری از بیماری، کنترل و درمان آن چه اقداماتی باید انجام داد.

وی ادامه داد: سرطان یک بیماری غیرواگیر است که علت 4 درصد مرگ و میرها را در کشور به خود اختصاص داده است.

بیدارپور با اشاره به اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است، گفت: سالانه 90 هزار بیمار سرطانی به جمع بیماران کشور افزوده می شود که با نهادینه سازی فرهنگ خود مراقبتی می توان بخشی از آن را کاهش داد و یا کنترل کرد.

وی ادامه داد: به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 134 مورد سرطان در آقایان و 128 مورد در خانم ها مشاهده می شود که این ارقام در کشورهای اروپایی بالاتر است اما روند رشد آن در سال‌های آتی در این کشورها کاهشی می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در سال 1384، 85 هزار نفر در کشور مبتلا به سرطان بوده اند، اظهار کرد: پیش بینی می شود این میزان در سال 1409 به 2 برابر برسد و سالانه به طور متوسط 155 هزار نفر به جمع این افراد افزوده شود.

وی حذف منابع خطرزای سرطان، دوری از مواجهه، غربالگری و تشخیص زودرس را سه سطح پیشگیری و درمان به موقع سرطان ذکر کردوافزود: تشخیص به موقع این بیماری موجب می شود 50 درصد از این بیماری ها قابل درمان شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تغذیه ناسالم، عدم تحرک، سیگار کشیدن و مصرف الکل را عامل شیوع چهار بیماری غیرواگیر سرطان، بیماری‌های تنفسی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت اعلام کرد و بر اطلاع رسانی در این باره به منظور کاهش این بیماری ها در جامعه تاکید کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.