ایجاد فضای المپیکی در تیراندازی نیازمند حمایت اجتماعی، رسانه ای و معنوی است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ،احمدرضا هامونی حقیقت،دبیر سایر فدراسیون تیراندازی و علی رغبتی کارشناس ورزشی درباره ایجاد فضای المپیکی در رشته تیراندازی به گفت و گو پرداختند که علی رغبتی در این باره گفت: قضای ورزشی کشور با اینکه زمان زیادی به آغاز مسابقات المپیک باقی نمانده است شور و هیجان المپیکی را ندارد و تیراندازی نیز با اینکه دو سهمیه المپیک کسب کرد از این امر مستثنی نیست و توجه رسانه ها به ورزش‌هایی مثل تیراندازی بسیار کم است.

وی ادامه داد: در تیراندازی باید به دو موضوع توجه ویژه کرد، تلاش برای افزایش سهمیه،‌آماده سازی برای المپیک.

کسب سهمیه چون به نام کشور است باید انگیزه آن را بین دیگر ورزشکاران بالا برد تا نمایندگان بیشتری در مسابقات المپیک داشته باشیم و در حال حاضر در تیراندازی فقط دو سهمیه در بخش بانوان کسب کردیم که این انگیزه را در آقایان باید افزایش داد.

رغبتی گفت: هنوز فضای المپیکی در ورزش حاکم نشده است که بخشی از آن به عهده فدراسیون است اما ایجاد چنین شرایطی نیازمند یک کار تیمی است و تمامی نهادها باید همکاری شد حتی نگاه مردم و جامعه به ورزشکار المپیکی در گسترش این موضوع موثر است.

علی آبادی نایب رئیس بانوان تیراندازی درباره اینکه فدراسیون چه اندازه فضای المپیکی را برای تیراندازان فراهم کرده است گفت: فدراسیون همه تلاشش را می کند که این شرایط را فراهم کند، تیراندازی الان شرایط ایده‌آلی ندارد و نباید انتظاری بیش از حد از ورزشکاران داشت،‌موضوع پرداخت حمایت مالی از فدراسیون‌های المپیکی را، از رسانه ها شنیدیم اما تیراندازی تاکنون مبلغی بابت آن دریافت نکرده است با اینکه تیراندازی مهر ماه دو سهمیه المپیک گرفته است. ورزشکاران برای اینکه در مقام قهرمانی باقی بمانند علاوه بر حمایت های مادی به حمایت اجتماعی و معنوی نیز لازم دارند.

هامونی حقیقت درباره ایجاد شرایط المپیکی در کشور تصریح کرد:ایجاد شرایط المپیکی بخشی از آن بر عهده رسانه های مکتوب و تصویری است که کم کاری می کنند یکی از دلایل آن بروز برخی مشکلاتی است که در منطقه ایجاد نشده است و در اولویت رسانه ها قرار دارد.

وی افزود: بخشی دیگر از ایجاد فضای المپیکی در ورزش به عهده وزارت ورزش  تا با تامین اعتبار کافی برای فدراسیون ها این شرایط را فراهم کند که گاهی کمبود بودجه برای ورزشکاران دردسرساز می‌شود.

المپیک باید برنامه پیوسته داشته باشد

دبیر سابق فدراسیون تیراندازی در ادامه گفت: نگرانی دیگر برای ورزش علاوه بر المپیک فضای بعد از المپیک است که با پایان مسابقات المپیک تقریبا اکثر رشته های ورزشی به خواب زمستانی می روند و برنامه بلند مدتی ندارند.

حقیقت افزود:متاسفانه پیوستگی برنامه برای رشته‌های پرمدال المپیک که اکثر کشورها 60 درصد مدال در 6 رشته ورزش کسب میکند در کشور ما وجود ندارد و توسعه این رشته نیازمند یک برنامه پیوسته و بلند مدت است.

وی افزود: در اجرای این برنامه نباید کم کاری کرد و یک گروهی باید پیوسته به برنامه ها را دنبال کنند تا در المپیک های آینده با مشکل روبرو شویم.

وی ادامه داد:نمی‌توان از ورزشکار انتظار داشت که حرفه ای عمل کند اما حمایت های غیر حرفه ای صورت بگیرد ورزشکاری که رنکینگ اول جهان را دارد بعید نیست که در المپیک مدال کسب کند و یا خدمتی در مسابقات آذربایجان تنها تیراندازی بود که تیر زیر 10 نداشت بنابراین یک استثنا در تیراندازی است که اگر می خواهیم این عناوین استمراد داشته باشد که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

حقیقت گفت: اگر در المپیک ریو یک تیراندازان زن از ایران مدال بگیرد برای اولین بار است که یک زن مسلمان تیرانداز در این رشته روی سکو رفته است بنابراین برای رسیدن به این هدف باید برنامه بلند مدت و امکانات لازم را در اختیار ورزشکار قرار داد.

هامونی حقیقت درباره برنامه فدراسیون برای مسابقات المپیک گفت: فدراسیون برنامه ای در نظر گرفته بود که با توجه به منابع 15 درصد فدراسیون 80 درصد آن اجرا شد اما پس از اتمام مسابقات کسب سهمیه المپیک و نهایی شدن سهمیه ها دو برنامه برون مرزی در نظر گرفته است که تیراندازان با حضور رقبای خود در هر رشته شرکت خواهند کرد.

اما فدراسیون 8 برنامه برون مرزی پیش بینی کرده است که 60 درصد آن برنامه های ماقبل المپیک است.

ضمن اینکه سال آینده میزبان مسابقات سلاح های بادی آسیا هستیم و تیم را باید برای این مسابقات آماده کنیم.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار