تورج منصوری فیلمبردار، کارگردان و تهیهکننده سینما در گفتگو با خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جای خالی «سینما نیمکت» در بخش نگاه نو یا سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم جای «سینما نیمکت» بین فیلمهای نگاه نو یا سودای سیمرغ خالی است و بخشی از دلگیری که نزد گروه سازنده وجود دارد، به خاطر همین موضوع است. به گمانم «سینما نیمکت» فیلمی با ارزش و قابل اعتنا خواهد بود که باید دیده شود. امیدوارم این فیلم در بخش هنر و تجربه به وسیله منتقدان و تماشاگرانی که با اشتیاق و دشواریهای فراوان از شهرستانها به تهران میآیند، به خوبی دیده شود.
وی افزود: «سینما نیمکت» به نحوی حدیث و ادای دین به کسانی است که عاشق سینما هستند و سینمایی که از قبل انقلاب تا بعد از فیلمهایی چون «گاو»، «یک اتفاق ساده»، «طبیعت بیجان» تا «جادههای سرد» و ... است. در واقع رد پای تمام چیزهایی که در طول تاریخ سینمای ایران اتفاق افتاده و فیلمهای با ارزشی که قبل و بعد از انقلاب در ایران ساخته شده حتی آنهایی که دوبله و نمایش داده شدند را در «سینما نیمکت» میبینیم.
وی ادامه داد: طبیعتاً زمانی که فیلمی مانند «سینما نیمکت» از سینما به طور واقعی حرف میزند، حداقل برای آدمهایی که سینما را دوست دارند جذاب است و متوجه میشوند که ما تا چه حد در عرصهها و حرفههای مختلف زحمت کشیدیم و تا چه اندازه توانستیم موفق شویم و اینکه برای رسیدن به نقاط بالاتر چه کارهایی را باید انجام دهیم.
منصوری ادامه داد: جشنواره فیلم فجر، ملی و متعلق به همه کسانی است که سالها در آن با عشق و علاقه فعالیت کردند و یا آن را دنبال میکنند و حضور در آن برای همه از اهمیت زیادی برخوردار است. پس اگر حرفی یا نقدی در مورد آن با شدت و تندی و منصفانه صورت میگیرد به خاطر علاقهای است که در مورد آن وجود دارد.
این فیلمبردار در مورد نقطه ضعف جشنواره فجر در دورههای مختلف تصریح کرد: اگر جشنواره فجر تعریفش را عوض کند و روی فیلمهای اکران شده در طول یک سال مانور و آنها را مورد بررسی و داوری قرار بدهد، امکان دارد داوریها پالایش شدهتر، هنرمندانهتر و در پی آن قضاوتها عمیقتر و حرفهایتر شود.
وی افزود: البته طبیعی است که هیئت انتخاب تا حدودی به خاطر برخی مسائل جو زده شوند و تصمیمات اشتباهی بگیرند. به عنوان نمونه بعد از دیدن چند فیلم خوب، فیلم بعدی که شاید از لحاظ کیفیت فقط کمی پایینتر از آنها باشد، دیده نشود و به نظر هیئت انتخاب بد بیاید؛ اما زمانی که فیلمها در طول یکسال چندین بار دیده شوند، برخورد با فیلمهای خوب و یک فیلم خوب دیگر به تساوی تقسیم خواهد شد.
فیلمبردار «گشت ارشاد» مطرح کرد: با وجود اینکه «سینما نیمکت» ارزش شرکت در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو را داشت؛ اما جایگاه فعلیاش نیز ارزشمند است. چون اگر جشنواره فجر ما از اهمیت بالایی برخوردار است، پس هر بخشی از آن از جمله هنر و تجربه نیز با ارزش خواهد بود. در نتیجه همین بخش نیز میتواند جایگاه مناسبی برای نمایش فیلمها باشد تا مخاطب نفس به نفس با آن همراه شود.
منصوری در بخش پایانی صحبتهای خود خاطرنشان کرد: شاید حضور ما در بخش هنر و تجربه که توانسته موفق باشد، نقطه عطفی شود تا ما با بازخوردی که از مخاطبان تیزبین آن دریافت میکنیم، بیاموزیم و احساس کنیم نقاط ضعف کارمان کجا بوده تا در قدمهای بعدی پیشرفت، خود را اصلاح کنیم.
انتهای پیام/