آیا نشر الکترونیک قادر خواهد بود، کتاب کاغذی و ملموس را از بین ببرد؟

تجربه کتاب کاغذی و نشر الکترونیک در نگاه هنرمندانبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتابخانه داشتن یک موهبت الهی محسوب می‌شود که شاید خیلی‌ها از آن بی‌نصیب مانده باشند و خیلی‌ها هم هستند که تمایلی به کتاب و کتاب‌خواندن ندارند و به نوعی عطر کاغذ برایشان تعریف نشده است، اما داریم کسانی را که تنها خاطره جذابشان از اول مهر عطر دلچسب ورق زدن کتاب است.

اما نمی‌توانیم پیشرفت تکنولوژی روز را در نظر نگیریم. نباید فراموش کرد که امروز نسل جدید بیش از کتاب ملموس در دنیای واقعی، با حجم داده و اطلاعات در فضای مجازی و الکترونیک مواجه است. شاید از همین روست که برخی انتشاراتی‌ها هم به انتشار کتب الکترونیک روی آورده‌اند.

با این تفاسیر به سراغ کیان افراز مدیر مسئول نشر افراز رفتیم و او گفت: نشر الکترونیک نمی‌تواند جای نشر کاغذی را بگیرد؛ اما ما به چند دلیل ناچاریم کار الکترونیک هم عرضه کنیم، زیرا در حال حاضر نسل جدید کتاب‌خوان با گوشی و تبلت و آی‌پد سر و کار دارند. شاید از این راه عرضه بتوانند راحت‌تر به کتاب دست پیدا کنند؛ یکی از دلایلی که ما را به سمت نشر الکترونیک می‌کشاند، گران بودن کاغذ است.

برخی از بازیگران نیز در این خصوص اظهار نظر کردند:

مریم بوبانی: هیچ وقت دلم نمی‌خواهد لمس کتاب را از دست بدهم؛ زیرا لذت خاصی برایم دارد.

رضا رویگری: اگر مطالبش خوب باشد، خوب است؛ اما خب لذتی که در ورق زدن کتاب و نشانه گذاشتن‌های بین کتاب وجود دارد را از دست می‌دهیم.

زهره حمیدی: «امر جالبی نیست. شاید برای نسل حال حاضر اتفاق خوبی باشد؛ اما من به شخصه هیچ گاه از این نوع کتاب استقبال نمی‌کنم. حتی اگر بگویند فلان کتاب را اینترنتی مطالعه کن از خواندن کتاب صرف نظر می‌کنم».

عباس غزالی: برخی با وسایل الکترونیکی کتاب می‌خوانند و اینگونه در مصرف کاغذ و قطع درختان صرفه‌جویی می‌کنند؛ اما خود من نمی‌توانم. آن حس ورق زدن و لمس کردن خیلی برایم مقدس‌تر است. با توجه به علاقه‌ام به کتابخانه احساس می‌کنم، نشر الکترونیکی کتابخانه را از بین ببرد.

با این وصف، وقتی وارد موزه‌ها و خانه‌های قدیمی و کهن می‌شویم به کاغذها و کتب ماندگاری بر می‌خوریم که دیگر مثل روز اولشان نیستند؛ اما خاطرات و نوشته‌های زیادی را برای ما به یادگار گذاشته‌اند. بنابراین با توجه به قدمت دیرینه این یادگاری‌های ثبت شده، بر روی صفحات سفید کاغذها در می‌یابیم که هیچ گاه نشر الکترونیک نمی‌تواند، عطر دلچسب و ماندگاری کتب کاغذی را برای ما به همراه داشته باشد.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.