به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،جولان در خیابان ها،لایی کشیدن،ماشین سواری با سرعت های بی حد و مرز از آرزوهای جوانان 18 ساله ای است که با شوق و ذوق فراوان 17 سالگی را پشت سر گذاشته و با شوقی وصف ناپذیر جهت اخذ گواهی نامه اقدام می کنند. گواهی نامه ای که گاها به جهت عدم دقت و سهل انگاری جوانان پیامدهای ناگواری را برای افراد به همراه دارد.
صدور سالانه بیش از حد گواهینامه رانندگی، اشتیاق بالای جوانان به فراگیری مهارت رانندگی نشان می دهد.
شرایط سنی صدور گواهینامه در کشور ، آمار بالای نرخ تخلفات و تصادفات رانندگی در شهر و جادههای ایران، از جمله مباحثی است که طی سالهای اخیر همواره مورد نقد و اظهارنظرهای مثبت و منفی کارشناسان این حوزه بوده است.
گواهینامهٔ رانندگی یا تصدیق رانندگی مدرکی رسمی است که فرد میتواند با وسایل نقلیهٔ دارای موتور مانند موتور سیکلت، اتوموبیل، کامیون و اتوبوس رانندگی کند.
در برخی از کشور ها ،گواهینامهٔ رانندگی به عنوان یک مدرک هویتی ارزش دارد، معمولاً گواهینامه رانندگی بعد از قبولی در آزمون رانندگی به شخص داده میشود.
**آیا آموزش رانندگی بر اساس استاندارد ها است؟
بر اساس نتایج به دست آمده در خصوص تصادفات کشور متاسفانه آمار زیادی درباره ی تخلفات رانندگی و نابلد بودن رانندگان گزارش شده است تصادفاتی که نشات گرفته از آموزش غیر اصولی برخی آموزشگاه ها به افراد است.
قربانی شدن هزاران ایرانی بر اثر حوادث جادهای باعث شده است در سالهای اخیر طرحهایی برای کنترل و کاهش تصادفات به اجرا گذاشته شود اما با تمهیدات اندیشیده شده ایران همچنان یکی از خطرناکترین کشورها از نظر حوادث جادهای است و تمامی این مسایل را می توان به سهولت در صدور گواهی نامه در ایران نسبت داد.
در کشوری مانند ژاپن از هفت سالگی فرهنگ ترافیک به کودک تعلیم داده میشود و در بلژیک بیش از ۱۲۰ ساعت رانندگی آموزش داده میشود. تمامی این مسایل در حالی است که در ایران مدت زمان آموزش رانندگی فقط ۲۰ ساعت است و افراد آموزش دیده بهراحتی بعد از ده روز ناقابل در خیابانهای اصلی شهر حق تردد دارند .
فیضا... ظهیری کارشناس رسمی دادگستری اصفهان در مورد افزایش تعداد ساعات آموزش رانندگی در ایران گفت: اگر دوره آموزش رانندگی در ایران هم به بیش از یکصد ساعت افزایش یابد هزینه کلاس با توجه به تورم فعلی باید به ۴ تا ۵ میلیون تومان افزایش یابد که ممکن نیست.
** اصول رانندگی ایرانیان
در تصادفات رانندگی به وجود آمده به نوعی سهم اصلی را راننده و تا حدودی قوانین کشور دارا می باشند.
پس چگونه است که در قوانین موجود بازنگری ایجاد نمی شود و این هجم تصادفات همچنان ادامه دارد؟ چرا که بازنگری گواهینامههای رانندگی و شرایط صدور آن میتواند تاثیر زیادی در کاهش نرخ تصادفات داشته باشد.
متاسفانه رانندگی ایرانانیان سبک و سیاق مخصوص به خودشان را دارد و قانون و مقررات جدید و البته نانوشته ای برای خود تعریف کرده اند.به عنوان مثال عبور از چراغ قرمز،نبستن کمربند ایمنی و رعایت نکردن دیگر قوانین رانندگی به نوعی زرنگی و دور زدن قانون به حساب می آید و این به معنی قوانینی جدید برای رانندگان است.
امان الله قرایی مقدم درباره ی عوامل روانی موثر بر رانندگی میگوید: اگر بر نحوه رانندگی ایرانیان و رفتار و کردار آنها در حین رانندگی توجه کنیم متوجه میشویم که در اثر عدم آموزش رفتارهای اجتماعی برخی کودکان در آن سنین رفتارهای نامناسب یادگیری شده در آن ها ذخیره و به بعد از 18 سالگی منتقل میشود که ممکن است در رفتارهایی مانند رانندگی بروز کند.
وی ادامه داد: پایمال کردن حق حیات دیگران نشاندهنده عدم رشد هویتی و اجتماعی فرد است در حالی که قوانین و مجازات در کنار سخت کردن مدرک رانندگی بخشی از روند کاهش تصادفات در کشور است و باید برای این مهم کار کارشناسی انجام دهیم.
**انواع گواهی نامه در ایران و شرایط اخذ آن
در ایران علی رغم وجود قوانین صحیح و مناسب برای صدور گواهی نامه انواع گوناگونی از موتور سیکلت ها تا انواع سواری برای آن در نظر گرفته شده است که ای کاش به جای آن تا حدودی به سر و سامان دادن این قوانین توجه می شد در همین راستا گواهی نامه های ب 1 و ب 2 عمومی ترین گواهی نامه هایی هستند که برای تردد سواری ها در سطح شهر مورد استفاده قرا می گیرد.
گواهينامه ب-1 به اشخاصی که تقاضای رانندگی با سواري تا 9 نفر و وانت تا 5/3 تن ظرفيت ، دارند تعلق می گیرد و باید شرایط ،حداقل سن 18 سال تمام ،ارائه گواهي سلامت جسمي و رواني از مراجع صلاحيت دار پزشكي را داشته باشند.
گروه بعدی گواهينامه ب-2 برای افرادی که خواستار رانندگی با خودروهاي تا ظرفيت 15 نفر مسافر و خدمات عمومي هستند، شرايط لازم فرد باید حداقل سن 21 سال تمام را داشته باشد و سپري شدن حداقل دو سال تمام از تاريخ دريافت گواهينامه ب1 ارائه گواهي سلامت جسمي و رواني از مراجع صلاحيت دار پزشكي و در پایان قبول شدن در آزمون هاي آئين نامه و مهارت عملي رانندگي با وسيله نقليه مربوطه.
مدت اعتبارگواهینامه رانندگی 10 سال است که پس ازپایان اعتباردرصورت احرازسلامت جسمی وروانی برای دوره های 10 ساله تجدیدمی شود.
همچنین افراد 70 سال به بالا هر 5سال یک بار باید جهت احرازسلامت جسمی وروانی ودرصورت لزوم تعویض گواهینامه متناسب باشرایط جسمی وروانی خودبه راهنمائی ورانندگی مراجعه کنند.
گواهینامه رانندگی پس ازتائیدنهایی به صورت متمرکز در مرکز ، چاپ و سپس توسط مرکزصدورگواهینامه پلیس راهورناجا با اخذ رسید از طریق پست تحویل داده می شود.
**رابطه ای نانوشته میان نوع گواهینامه و تصادفات احتمالی
هیچ یک از ما تاکنون براین مساله که شاید رابطه ای میان نوع گواهینامه و تصادف به وجود آمده وجود داشته باشد فکر نکرده ایم، اما براساس آمار و تحقیقی جدید رابطه ای شگفت آور میان این دو مساله وجود دارد.
چرا که سرهنگ احمد کرمی اسد رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا در پژوهشی به این موضوع پرداخته و گواهینامه متخلفین دارای تخلفات عمده ما بین سالهای 85 تا 90 را مورد بررسی قرار داده و نتایج به دست آمده نشان داد که بیشترین تخلفات مربوط به دارندگان گواهینامه موتورسیکلت است.
بر اساس تحقیق صورت گرفته تصادف موتورسیکلتها در سه بخش مجزای حوادث «فوتی» با 120 مورد، «جرحی» با 30 هزار و 898 مورد و «خسارتی» با 19 هزار و 828 مورد مورد پژوهش قرار گرفت و یافتههای به دست آمده مشخص کرد که سهم 3 تخلف «عبور از محل ممنوع»، «حرکت در خلاف جهت» و «عبور از چراغ قرمز» در حوادث موتورسیکلتسواران به ترتیب 10، 5.5 و 5.2 برابر بیشتر از سایر دارندگان انوع گواهینامهها است.
همچنین پژوهش در آمار تصادفات 5 ساله مذکور نشان میدهد که «عدم توجه به جلو»، «عدم رعایت حق تقدم»، «حرکت در خلاف جهت»، «تغییر مسیر ناگهانی» و «عبور از محل ممنوع» بیشترین سهم را در بروز تصادفات به خود اختصاص داده بودند.
امید است گواهی نامه های صادر شده با اندکی تامل و سخت گیری های بیشتری انجام شود چرا که حادثه در کمین است و هرلحظه ممکن است بر اثر کوچکترین نابلدی و وجود نقص در قوانین گریبانگیر مردم شود.
انتهای پیام/