چاقی در کودکان ونوجوانان باعث بروز دیابت و فشار خون است که زمینه را برای وقوع بیمارهای قلبی عروقی، سکته و مرگ زودرس مهیا می کند.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان همانطور که در گزارش قبلی اشاره کردیم ، روند چاقی در کودکان رو به افزایش است و عوارض و مشکلات جبران ناپذیری در سنین پایین برای آنان بوجود می آورد که تا بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت.((گزارش شماره یک)) پس از بررسی این عوارض و خطرات آن ، برای خانواده هایی که فرزند چاق دارند،این سوال مطرح است که برای درمان چه باید کرد؟
درمان چاقی بخصصوص در رده سنی کودک و نوجوان باید زیر نظر متخصصان انجام شود و یا حتی برای یک جلسه هم که شده والدین تحت مشاوره قرار بگیرند تا در نوع برخورد با این مشکل به طور کامل آگاه شوند. اما دو راه اصلی برای درمان با توجه به دلایل ذکر شده ابتلا به چاقی، افزایش فعالیت بدنی و ورزش و همچنین رعایت یک برنامه غذایی صحیح است که بهتر است والدین دراین موارد از کارشناسان مربوطه راهنمایی بگیرند.

راه های درمان چاقی
والدین باید آگاه باشند که این مشکل کودکشان حل می شود زیرا  پزشکان معتقدند: حتی افرادی که گرایش ژنتیکی در کسب اضافه وزن دارند، می‌توانند از طریق تغذیه مناسب و ورزش کردن از افزایش وزن خود به طور مناسب جلوگیری کنند.
اما شرط اصلی کنترل وزن، انجام ورزش و اجرای یک برنامه غذایی مناسب است. آگاه باشید که سبک زندگی ما در تعیین سلامت خود و فرزندانمان بسیار موثر است.عادات قبلی و نادرست شما و فرزندانتان بایستی تغییر کنند و ایجاد این تغییر در کودکان آسان تر است.

افزایش فعالیت بدنی
یکی از اجزای مهم برنامه ی کاهش وزن به خصوص در مورد کودکان، فعالیت بدنی است .دقت کنید که نباید فعالیت بدنی کودک به صورت یک برنامه ی ورزشی سازمان یافته باشد. هدف تحرک او است. بازی هایی مثل قایم موشک یا طناب بازی هم می توانند برای بهبود تناسب اندام و مصرف کالری مناسب باشند.
کودک را محدود به ورزش نکنید به طور مثال اگر کودک تان به هنر علاقه دارد، او را برای پیاده روی به طبیعت ببرید تا در مسیر پیاده روی برگ و سنگ جمع کند و برای ساختن کلاژ از آن ها استفاده کند. یا اگر به کتاب خواندن علاقه دارد برای گرفتن کتاب تا کتابخانه ی محل، پیاده روی کنید یا با دوچرخه بروید.
دقت کنید افزایش فعالیت بدنی با آن چیزی که به عنوان ورزش مطرح می شود،متفاوت است.در واقع هدف این است که کودکی که پیش از این بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، و بازی های رایانه ای می کرد،حالا به هر بهانه ای باید تحرکش افزایش پیدا کند و این مهم با کمک والدین،ممکن می شود.
استفاده از پله به جای آساسنسور،همکاری کودک در انجام کارهای خانه، مسیرهای کوتاه را با کودکتان مسابقه دهید، بازی های پرشی و سنتی دوران کودکی را به فرزندتان آموزش دهید و او را همراهی کنید و هزاران ترفند دیگر که کودک را وادار به تحرک می کند و البته به طور حتم باعث نشاط و شادابی خود شما و فرزندتان می شود. . ایجاد این عادات دردوران کودکی می تواند در بزرگسالی به رغم تغییرات هورمونی و تاثیرات اجتماعی که اغلب منجر به پُرخوری می شوند، به حفظ وزن در محدوده ی نرمال کمک کند. کودکان فعال به احتمال بیشتر در بزرگسالی نیز اندامی متناسب خواهند داشت.

فواید ورزش در درمان چاقی کودکان
ورزش عامل مهمی در پیشگیری و درمان چاقی در کودکان است و به لحاظ فیزیولوژیکی نقش مهمی را در تقویت قلب، عضلات، مفاصل و دستگاه تنفسی ایفا می‌کند. چاقی و اضافه وزنی که افراد در کودکی دچار آن می‌شوند، در بزرگسالی عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، کلیوی، قند خون و کمر درد می‌شود.
 ورزش باعث می‌شود تعادل کالرولیکی در کودکان ایجاد شود، به این معنی که بین کالری دریافتی و مصرفی آن‌ها رابطه درستی برقرار شود تا از بروز انواع ناراحتی‌های جسمی جلوگیری شود.کودکی که ورزش نمی کند میزان کالری دریافتی اش با کالری که از دست می دهد،برابر نیست .به همین دلیل چربی در بدنش انباشه می شود.با انجام ورزش میزان سوخت و ساز (متابولیسم)افزایش پیدا می کند و رابطه منظمی بین دریافت و سوزاندن انرژی رخ می دهد و چربی های اضافه از بین می رود.
ورزش نه تنها سبب مصرف کالری بیشتر می شود بلکه سبب ساخت استخوان های محکم،عضلات و خواب راحت در طول شب و داشتن انرژی بیشتر در طول روز می گردد.
ورزش باعث ایجاد هماهنگی و تعادل در سیستم‌های بدن می‌شود. ورزش و بازی علاوه بر تقویت جسم، از نظر روانی هم تاثیر فراوانی بر سلامت کودکان دارد. آنها با انجام ورزش و بازی‌های مختلف که توام با خستگی فیزیکی است، انرژی درونی خود را مصرف می‌کنند و از لحاظ روحی در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرند.

توصیه هایی برای فعالیت بدنی و ورزش:
- بهترین کار این است که نگذارید کودک مدت زمان زیادی را به تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر یا ویدئو صرف کند و این زمان را کاهش دهید. زیرا اینگونه فعالیت ها علاوه بر اینکه انرژی کمی از بدن را می سوزانند، کودک را نیز به خوردن تنقلات و خوراکی های پرکالری تشویق می کنند.
- کودکان را تشویق کنید تا ورزش کنند که هم انرژی مصرف می کند و هم عضلات مختلف بدن را به فعالیت وا می دارد. مانند دویدن، شناکردن، اسکیت بازی و دوچرخه سواری.
بهترین ورزش ها، آنهایی هستند که باعث افزایش منظم و متوسط ضربان قلب و تعریق ملایم شوند.
ورزش نباید طوری باشد که کودک را دچار خستگی، احساس گرما و تعریق بیش از حد و نفس نفس زدن شدید سازد.
- به کودک اجازه دهید با انجام ورزش های مختلف، خودش ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کند.
- ورزش به طور منظم و پیوسته انجام شود. بطور متوسط حداقل روزانه 30 دقیقه ورزش شدید لازم است.
- برای کودکان خود یک الگوی مناسب باشید. اگر آنها شما را همیشه در حال ورزش و انجام فعالیت بدنی ببینند، احتمال ورزش و ادامه این روند تا بزرگسالی در آنها بیشتر است.
- برای تمامی افراد خانواده خود برنامه ورزشی را اجرا کنید که هر کس می تواند یک نوع ورزش و تفریح را داشته باشد مثل پیاده روی، دوچرخه سواری ، شنا و… .
- کودک خود را تشویق کنید تا در فعالیت های ورزشی مدرسه شرکت کند یا در یک کلاس ورزشی ثبت نام نماید.
- فرزند خود را مجبور نکنید تا ورزشی را که دوست ندارد و با انجام آن ناراحت می شود و یا خجالت می کشد، انجام دهد.
- ورزشی که کودک شما انجام می دهد، بایستی برای سن و شرایط رشد او مناسب باشد.
کودک بایستی از اصول بهداشت و سلامتی آگاه باشد. همچنین بایستی در هنگام ورزش، آب و نوشیدنی کافی به همراه داشته باشد تا آب بدن خود را که با عرق کردن از دست می دهد، با نوشیدن مایعات به میزان کافی جایگزین کند.

نقش تغذیه در درمان چاقی کودکان:
اهمیت نقش تغذیه در پیشگیری و درمان چاقی بر هیچ کس پوشیده نیست،اما همانطور که در گزارش قبل به آن اشاره شد، مطرح کردن عنوان رژیم غذایی برای کودکان و نوجوانان باعث بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی می شود و گاهی آنان را از کاهش وزن دلزده می کند.به همین علت بهتر است عادت های بد غذایی را در خانواده اصلاح کنیم و به کودکانمان صحیح غذا خوردن را بیاموزیم تا حتی بیرون از منزل نیز بدانند که چه باید بخورند و از مصرف غذاهای آماده و ناسالم پرهیز کنند.

توصیه های غذایی مفید برای کودکان:
-  مصرف روزانه صبحانه به عنوان يكي از سه وعده اصلي غذايي
- مصرف روزانه حداقل دو ميان وعده غذايي مناسب
- در هر نوبت مقدار وعده‌های غذایی را کاهش دهید و اجازه دهید که اگر کودک هنوز گرسنه است خودش غذای بیشتری درخواست کند.
پرهیزاز دادن غذا يا تنقلات هنگام تماشاي تلويزيون
- سعی کنید همیشه  میان وعده‌های سالم که در آشپزخانه خودتان موجود هست، مانند میوه ها و لقمه های سالم خانگی همراه کودکتان باشد،تا خارج از منزل نیز خوراکی سالم مصرف کند.
- چون ممکن است مجبور شوید چندین بار تلاش کنید تا کودکتان نوع خوردنی را که به او می‌دهید بپذیرد لذا ناامید نشده و هیچگاه پیشنهاد یک خوردنی سالم را به او رها نکنید.
- به هنگام طبخ غذا از مواد و محتویات کم کالری مثل پنیر کم چرب یا شیر بدون چربی استفاده کنید.
- در برنامه غذایی خود غلات کامل، میوه و سبزی ها را بیشتر مصرف کنید که شامل انواع سبزیجات سبز رنگ ( سبزی خوردن، اسفناج ) و نارنجی ( هویج ) و قرمز ( گوجه فرنگی ) ، میوه های تازه، نان سبوس دار، بیسکویت سبوس دار، برنج و ماکارونی است.
- روزانه 2 تا 3 واحد لبنیات کم چربی مصرف کنید ( یک واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ یا نصف لیوان بستنی است .)
-محدود كردن مصرف كره، سرشير، خامه و سس مايونز
-مصرف ميوه يا آب ميوه تازه و طبيعي به جاي آب ميوه آماده و شربت
- استفاده روزانه از سبزي‌هاي تازه يا پخته و ميوه تازه در برنامه غذايي كودك
-مصرف غذاهاي فيبردار مانند نان سبوس‌دار (نان سنگك)، بيسكويت سبوس‌دار، خشكبار و ميوه‌هاي خشك، ميوه‌ها و سبزي‌هاي خام
- مصرف آجيل و مغزها به جاي تنقلات بي‌ارزش
-روزانه 2 تا 3 واحد از گروه گوشت و حبوبات مصرف کنید که شامل گوشت قرمز بدون چربی، مرغ، ماهی، حبوبات پخته شده، تخم مرغ و آجیل است.
- تا 30 درصد انرژی مورد نیاز خود را می توانید از چربی تأمین کنید نه بیشتر . برای این منظور موارد زیر را رعایت کنید:
- لبنیات کم چرب را به جای انواع پرچرب آن مصرف کنید.
- چربی گوشت و پوست مرغ را کامل از آن جدا کنید.
- پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده
-خوراکی ها و تنقلات کم چرب و خوشمزه را مصرف کنید که شامل میوه تازه یا خشک شده، ماست و پنیر کم چرب، آجیل، تخمه آفتابگردان یا کدو، نان سبوس دار، بیسکوئیت سبوس دار، کیک میوه ای، کیک با کره بادام زمینی، دسرهای یخی مثل ماست یخی، آب میوه، سُربه میوه( میوه ای که در مخلوط کن می ریزند) است.
- برای کودکان کمتر از دو سال مصرف چربی آزاد است و نباید آن را محدود کرد.
 -خودداري از دادن غذا يا تنقلات هنگام تماشاي تلويزيون
- خودداري از وادار كردن كودك به اتمام غذا
-پرهیز از مصرف غذاهای آماده
-نوشيدن آب يا دوغ كم نمك به جاي نوشابه


(طیبه خزاعلی)



انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۴
نمیدانم چرا نمیتوانم به این موضوع فکر کنم!!!
آخرین اخبار