کارگاه آموزشی سلامت روان قطب جنوب کشور به میزبانی شیراز، آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این کارگاه از صبح امروز، سوم بهمن، با حضور کارشناسان سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی قطب جنوب کشور، در مجتمع فرهنگی آموزشی ولایت، در شیراز آغاز به کار کرده است. 

قائم مقام معاونتچ بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه برپایی این کارگاه، گفت: یکی از کارهای مثبت و ارزنده تحول در نظام بهداشت، استقرار کارشناسان ارشد سلامت روان در مراکز سلامت جامعه، است.

دکتر "عبدالرسول همتی"، افزود: با توجه به مسایل سلامت روان که در حاشیه و متن شهرها وجود دارد، در هر مرکز سلامت جامعه، یک کارشناس ارشد سلامت روان مستقر شده است که این کارشناسان، نقش بسیار ارزشمندی در پیشگیری از بیماری های روانی، دارند.

او اضافه کرد: انتظار داریم، بیشتر برنامه های این کارشناسان، به صورت مبتنی بر جامعه و با آموزش های عمومی و گروهی نظیر مهارت های فرزندپروری، زندگی و پیشگیری از اعتیاد، باشد.

دکتر "همتی"، ارزش یک جامعه در معرض خطر، شامل دانش آموزان، والدین آنها و افراد مستعد به بیماری های روانی را بیشتر از یک فرد دانست و افزود: با تلفیق دو گروه جامعه و فرد، پیش بینی می شود که بخشی از زمان این همکاران، اختصاص به مشاوره های فردی و بخشی به برنامه های مبتنی بر جامعه، اختصاص داده شود.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه یادآور شد: در گذشته در هر شهرستان، یک کارشناس سلامت روان مستقر بود، اما هم اکنون، در هر مرکز سلامت جامعه، یک کارشناس ارشد مستقر، است و این کارشناسان، از لحاظ علمی و توانمندی گزینش شدند که انتظار داریم، استقرار این کارشناسان، در ارتقای سلامت روان جامعه نقش موثری ایفا کنند.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم با اشاره به برپایی دومین کارگاه منطقه ای جنوب با موضوع سلامت روان به میزبانی این دانشگاه، گفت: وزارت بهداشت اقدام مناسبی در بحث سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، انجام داده است که مسایل بسیاری در ابعاد مختلف، مانند خشونت ها بر ضد کودک و زنان و حوزه سلامت روان را در پی دارد.

دکتر "علی باصری" با اشاره به اهمیت استقرار کارشناسان سلامت روان در مراکز سلامت جامعه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، افزود: با برپایی این کارگاه، کارشناسان از نظر اجرایی هم، اطلاعات لازم را کسب می کنند.

او با بیان اینکه مفاهیم این کارگاه به کمک کارشناسان سلامت روان به  گروه های 25 تا 50 هزار نفری جمعیت زیرمجموعه آن ها در مراکز سلامت جامعه، انتقال داده می شود، ادامه داد: کارشناسان، در مراکز سلامت جامعه، خدمات را در سه بعد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد، ارایه می دهند.

دکتر "باصری" گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه قطب منطقه جنوب، با آموزش این برنامه ها می کوشد تا در تحقق اهداف تعیین شده، موثر باشد.

او افزود: برنامه نو و جدیدی که در تحول نظام سلامت روان، برای نخستین بار در مراکز سلامت جامعه، اتفاق افتاده، استقرار کارشناس سلامت روان و تغذیه، است.

کارشناس بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این کارگاه آموزشی، گفت: با توجه به تقسیم کشوری در گروه سلامت روان برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مسوولیت تربیت نیروهای روانشناس دانشگاه های علوم پزشکی یاسوج، لار، بندرعباس، بوشهر، گراش، جهرم و فسا، به عهده دانشگاه علوم پزشکی شیراز، قرار داده است.

"فریبا رضایی"، افزود: در دومین کارگاه سه روزه منطقه ای، مطالبی پیرامون  سه گروه سلامت روان، اجتماعی و سوء مصرف مواد، به 120 کارشناس ارشد، آموزش داده می شود.

او ادامه داد: در روز نخست این کارگاه، پوشش برنامه های پیشگیری از خودکشی، با هدف آموزش نیروها به پیشگیری از گرایش به مصرف مواد، خودکشی و آموزش در زمینه چگونگی برخورد و درمان افراد با افکار خودکشی، آموزش داده می شود.

"رضایی" اضافه کرد: دومین روز این کارگاه، در زمینه سلامت اجتماعی، شامل پیشگیری از خشونت زنان و گروه های آسیب پذیر، با هدف دستیابی بر دو مهارت مدیریت استرس و حل مساله، اختصاص داده شده است. 

این کارشناس بهداشت روان، گفت: در سومین روز این کارگاه هم شرکت کنندگات با مباحث پیشگیری از سوء مصرف مواد، شامل دو هدف برنامه ریزی برای پیشگیری از گرایش افراد در معرض خطر به مواد مخدر و شناسایی افراد در معرض خطر و ارایه خدمات مشاوره ای و درمان، آشنا می شوند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.