معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر تامین نیازهای داخلی، درصدد تطبیق محصول های تولیدی با استانداردهای جهانی به منظور امکان افزایش صادرات هستیم .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فتحی با بیان اینکه تا دو سال گذشته تراز تجاری بخش کشاورزی منفی بود و روند واردات محصولات کشاورزی بیانگر رویکرد بر تامین مواد غذای از طریق واردات بوده است اظهار کرد: از همین رو سرانه واردات محصول های کشاورزی روند تصاعدی داشت و تنها در فاصله سال 90 تا 92 از 150 به 280 کیلوگرم رسید.

وی گفت: این رویکرد موجب بی انگیزه شدن فعالان بخش کشاورزی و کاهش تولید برخی محصول های تولیدی شد. مهندس فتحی با اشاره به سیاست واردات وزارت جهادکشاورزی در دولت یازدهم بر تکیه به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تامین محصولات کشاورزی در داخل کشور گفت: اجرای این سیاست ها موجب کاهش واردات محصول های راهبردی همچون گندم شده است، به طوری که در سال 91 تنها سه میلیون و 500 هزار تن از گندم مورد نیاز کشور از داخل تامین شد در حالی که در سال جاری شاهد تولید بیش از 10 میلیون تنی گندم در کشور بودیم و واردات این محصول راهبردی 2.5 برابر کاهش یافته است.

وی درعین حال با اشاره به اینکه بخش مهمی از نهاده های دامی مورد استفاده در کشور همچون سویا و ذرت وارداتی است، گفت: برنامه وزرات جهاد کشاورزی، توسعه کشت دانه های روغنی است و برای افزایش تولید این محصول سیاست های حمایتی از جمله خرید تضمینی اعمال می کند.

فتحی افزود: در آذربایجان شرقی هم با توجه به افزایش کمی تولید و عبور از مرز پنج میلیون تن در سال گذشته، برنامه ریزی ها در راستای ارتقای کیفیت است و در برنامه های ترویجی هم بیشتر به این موضوع توجه می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر رعایت استانداردهای بسته بندی محصول های کشاورزی برای راه یافتن به بازارهای خارجی، اظهارکرد: نحوه برداشت میوه هم اهمیت به سزایی دارد زیرا به جا ماندن اثرانگشت دست روی محصول موجب فساد پذیری و لهیدگی محصول می شود.

وی با بیان اینکه تولید صادرات محور براساس استاندارد جهانی می بایست درمحیط تولید پایش شود گفت: با بکارگیری ناظرین کشاورزی زمینه این کار فراهم شده است و انتظار می رود شاهد افزایش کیفیت محصول های کشاورزی باشیم.

فتحی با بیان اینکه پایش محیط های تولید از نحوه و میزان استفاده از بذر و کود باید شروع شود، خاطرنشان کرد: نهادینه کردن این رویه نیازمند کار فرهنگی و ترویجی بوده و زمان بر است.

وی با اشاره به فراهم نبودن بستر صادرات برخی محصول های کشاورزی گفت: تا زمانی که نتوانیم بسته بندی محصول ها را مطابق با استانداردهای منطقه ارتقا دهیم نباید انتظار نفوذ به بازارهای جهانی را داشته باشیم لذا توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این راستا راهگشا خواهد بود.

فتحی تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت یارانه صادرات سیب زمینی به تجار را در راستای حمایت از تولیدکننده های این محصول و جلوگیری از هدر رفت زحمات کشاورزان عنوان کرد و گفت: رویکرد اساسی استان هم در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید محصول اقتصادی و صادرات محور است .

وی با اشاره به صادرات 181میلیون دلاری محصول های کشاورزی آذربایجان شرقی در 9 ماهه امسال ، گفت: سهم محصول های کشاورزی از صادرات غیرنفتی استان 12.5 درصد است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با وجودی که صادرات برخی از گروه های کالایی نظیر فلزها، سنگ و مواد معدنی، فرش و صنایع دستی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بوده است صادرات بخش کشاورزی بیش از 3 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی دارای رتبه اول تولید پیاز، زردآلو، عدس، یونجه، رتبه دوم تولید سیب درختی، گوشت قرمز و عسل، رتبه سوم جمعیت دامی و تخم مرغ، رتبه چهارم تولید شیر خام و رتبه پنجم تولید نخود، سیب زمینی، انگور و گردو در کشور است افزود: در سال گذشته پنج میلیون و241 هزارتن محصول کشاورزی در این استان تولید شد که از این رقم سه میلیون و91 تن محصول های زراعی، یک میلیون و56 تن محصول های باغی، یک میلیون و 89 تن محصول های دامی و چهارهزار و 724 تن محصول های آبزی بود. 
 
انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.