چشمه غربال بیزمهریزبعد از گذشت ۲۰ روز دوباره خشک شد.


به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سید عباس طباطبایی بخشدار مرکزی مهریز گفت: چشمه غربال بیز در روستای مدوار پس از گذشت ۲۰ روز دوباره خشک شد. 

این چشمه زیبا بصورت یک فرو رفتگی طبیعی است و هر سال در اواخر اسفندماه و یا اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه‌های منطقه در آنجاری و به دریاچه‌ای طبیعی تبدیل می‌شود. 

وی گفت: منطقه ییلاقی و تاریخی غربال بیز این شهرستان با مناظر چشم انداز طبیعی و تاریخی از تفرجگاه‌های اصلی استان یزد در بخش مرکزی مهریز محسوب می‌شود.

بخشدار مرکزی مهریز گفت: چشمه غربال بیز در این شهرستان یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است، شرایط محیطی مناسب برای زندگی انسان و طبیعت زیبای این ناحیه از جمله مهم‌ترین عوامل شکل گیری حوزه‌ای فرهنگی در این بخش از کشور ایران از زمان باستان تاکنون بوده است و طبق شواهد باستان‌شناسی جمع آوری شده بنای باستانی غربال بیز قدیمی‌ترین اثر باستانی استان یزد و تنها بقایای باستانی شناخته شده مربوط به دوره اشکانی در مرکز ایران است.

طباطبایی افزود: این چشمه با مرکز شهرستان مهریز ۱۰ کیلومتر و با مرکز استان یزد ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و در روستای مدوار واقع شده است.
 
همه ساله در تعطیلات نوروز در جوار این چشمه و در سطح منطقه برنامه‌های فرهنگی مختلف برای مسافران و مهمانان پیش بینی شده است روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق‌ها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.

مجموعه گردشگری غربال بیز با مساحتی قریب به ۱۰ هکتار در مجاورت روستای مدوار و در دامنه کوهی به همین نام با چشم اندازی زیبا و طبیعتی منحصر به فرد و با محوریت چشمه‌ای که آب را از حفره‌های داخل کوه در محل جاری می‌سازد، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه به شمار می‌رود.

غربال بیز و روستای مدوار در مجاور آن با دو هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد. 

مهریز با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در کنار جاده اصلی تهران، بندرعباس قرار دارد. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.