انتشارات دانشگاه آکسفورد به تبعیض جنسیتی در جملات به کار رفته در فرهنگ‌های لغت خود متهم شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ در پی اعتراض میشل اومان- ریگان مردم‌شناس کانادایی، به تبعیض جنسیتی در مثال‌های ارائه شده در فرهنگ لغت‌های آکسفورد، بخش لغت‌نامه انتشارات دانشگاه آکسفورد تصمیم به بررسی این موضوع گرفته است.

اومان ریگان که دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه مموریال کاناداست، فهرستی از این جملات که در آن‌ها صفات منفی بیشتر برای زنان به کار رفته تهیه کرده است. به عنوان مثال واژه grating به معنای دلخراش، برای صدای زنان به کار رفته و یا لغت nagging (غرغرو) در عبارت a nagging wife به معنی زن غرغرو استفاده شده است.

یکی از اعتراضات اومان ریگان به جملات نمونه ارائه شده برای دو واژه، کارِ خانه (housework) و تحقیق (research) بوده که لغت تحقیق برای فرد مذکر به کار برده شده است و مثال واژه کارِ خانه به فرد مونث اشاره دارد.

ارسال این مثال‌ها در توئیتر موجب اعتراض بسیاری در سراسر دنیا شده که معتقدند، حتی زبان به عنوان وسیله‌‌ای برای تحقیر زنان مورد استفاده قرار گرفته است.

مسئولان دانشگاه آکسفورد در واکنش به این موضوع اعلام کرده‌اند که بسیاری از صفات مطرح شده، توسط اومان ریگان معنی منفی نداشته و به هیچ عنوان توهین‌آمیز نیستند.

سخنگوی انتشارات دانشگاه آکسفورد با اشتباه خواندن این قضاوت‌ها از رنجش‌ خاطر ایجاد شده، عذرخواهی کرد. وی مثال‌های ارائه شده در فرهنگ لغت را برگرفته از کاربرد آن‌ها در جامعه ذکر کرد و گفت این جملات به هیچ عنوان نشانه طرز تفکر مسئولان دانشگاه آکسفورد نیست. سخنگوی انتشارات دانشگاه آکسفورد همچنین از بازبینی لغات مورد نظر اومان ریگان و نیز دیگر جملات فرهنگ لغت آکسفورد خبر داد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار