محققان موفق به ساخت تراشه‌ای شدند که قادر است درون سلول قرار گرفته و برخی آنالیزهای درون سلولی را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، محققان دانشگاه بارسلونا موسسه زیست مهندسی کاتالونیا و مراکز تحقیقات زیستی در یک همکاری مشترک، برای کاهش ابعاد نمونه‌های مورد آزمایش و همچنین سرعت بخشیدن به شناسایی و آنالیز آنها از آرایه‌های معلق نانو ذرات استفاده کرده‌اند.

دکتر پلازا می‌گوید: با توجه به اینکه کوچکی ابعاد پیمایشگر مولکولی در کاربرد‌های زیستی از اهمیت بالایی برخوردار است، نیاز به کوچک کردن و توزیع یکنواخت ذرات در حال افزایش است. ما اخیراً یک تراشه با آرایه‌ی صفحه‌های معلق را ارائه کرده‌ایم که به کمک یک پیمایشگر مولکولی سه بعدی قابل آشکار سازی بوده و مزایای آرایه معلق و صفحه‌ها را به طور همزمان دارد.

این گروه تحقیقاتی حجم یک آرایه سیلیکونی مسطح را تا یک میلیارد بار کوچک کردند تا بتواننند تحلیل چندگانه را بر روی آرایه‌ی مسطحی به حجم 9 میکرومتر مکعب از تراشه آنجام دهند.

کلید اصلی در موفقیت این پروژه و ساخت این تراشه، ترکیب فناوری رایج ساخت میکرو تراشه با روش چاپ مولکولی موسوم به« لیتوگرافی قلم پلیمر» است. این گروه از این روش برای الگودهی مستقیم روی سطوح مربوط استفاده کردند. از این تراشه می‌توان در تشخیص پارامترهای بین سلولی فیزیکو شیمیایی استفاده کرد که در تعیین بیماری‌های ژنتیکی نقش مهمی دارند.



انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، ژنتیک ، تراشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.