محققان دانشگاه زنجان نانو الیافی را تولید کرده‌اند که خواص مکانیکی و قطر مطلوبی دارد و در زمینه‌ی مهندسی پزشکی کارآمد است.

امیر دوستگانی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های مهندسی بافت و مهندسی پزشکی،‌ ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده‌ی بدن است که ما در این طرح نانو الیافی را با خواص مشخص تولید کردیم تا محیطی مناسب برای رشد و جایگزینی بافت‌های جدید باشد.

وی ادامه داد: نانو الیاف به علت نانو مقیاس بودن خواص ویژه‌ای از خود نشان می دهد همچنین ساختار بافت‌های بدن انسان دارای ساختار نانو لیفی و الیافی با قطر حدود 500 نانومتر هستند. در این پژوهش نیز سعی شده الیافی با کمترین قطر و حداکثر استحکام به دست آید. 

دوستگانی با اشاره به نیاز مهندسی پزشکی افزود: برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، به محیط مناسبی نیاز است تا تکثیر سلولی صورت گیرد از طرفی برای فراهم آوردن این محیط مناسب نیاز به ساختاری سه بعدی است که در همین راستا در این طرح امکان ساخت داربست‌های پلیمری وجود دارد همچنین با بهینه سازی شرایط می‌توان هزینه تولید این داربست ها را به حداقل رساند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار