دبیر کل جشنواره تجسمی فجر در خصوص حذف آثار خوشنویسی و نگارگری از جشنواره توضیحاتی را ارائه داد.

مجتبی آقایی دبیر جشنواره تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص صحبت‌هایی که برخی از هنرمندان درباره حذف قسمت زیادی از آثار خوشنویسی از جشنواره به دلیل نداشتن رویکرد نوین و معاصر مطرح کرده بودند، گفت: برخی‌ها تصوراتشان را می‌گویند و مسأله این‌طور که می‌گویند نیست، ضمن این که تمام آثاری که جزو بخش کلاسیک هستند و به عنوان کارهای فاخری محسوب می‌شوند، احترامشان همیشه محفوظ بوده و هست.

وی افزود: وقتی می‌گوییم هنر معاصر جریان نوگرا، منظور بی‌اعتنایی نسبت به  آثار کلاسیک نیست و نباید باشد. ما نیز هر جا چنین چیزی مطرح شود، جلوی آن می‌ایستیم و دو رشته نگارگری و خوشنویسی جزو میراث هنرهای تجسمی هستند و ما اجازه بی‌اعتنایی و کنار گذاشتن آن‌ها را نداریم. به همین جهت در این راستا ما بخشی را به اسم «هنر ایرانی» پیش‌بینی کرده‌ایم که تنها به این دو رشته تعلق دارد.

آقایی تصریح کرد: با وجود همه این‌ها، این بحث محل مناقشه است. چرا که الان برخی از دوستانی که در حوزه هنرهای سنتی کار می‌کنند، باور دارند که این رشته‌ها نباید در زمره تجسمی باشند و تنها به هنر سنتی تعلق دارند. اما باید در نظر داشت که اگر این مسأله رخ دهد، آن وقت دیگر جشنواره و محل نمایشی وجود نخواهد داشت، مگر این که خود گروه‌ هنرهای سنتی یک اقدام جدی بکند.

وی ادامه داد: ضمن این که نگارگری و خوشنویسی رکن رکین هنرهای تجسمی‌اند و ممکن است وجهی از آن هم مربوط به هنر سنتی باشد اما جدا کردن این دو از هم کاملا غلط است. امسال هم در جهت نمایش هنرهای ایرانی با حضور ایرج نعیمایی که نماینده حوزه خوشنویسی است، همه آثار در این قالب دیده شدند.

آقایی اظهار کرد: با کمک نعیمایی قرار شد، آثار کلاسیک فاخر که حذف شده بودند، در بخش هنر ایرانی به نمایش گذاشته شوند؛ چرا که برخی از کارها با تم و رویکرد جشنواره همخوانی نداشته‌اند ولی جزو آثار کلاسیک فاخر تلقی می‌شدند.

وی بیان کرد: حتی اساتیدی چون علی شیرازی، جواد بختیاری و مجتبی مالک‌زاده نیز در راه‌اندازی این بخش به ما کمک کردند و در قسمت نگارگری نیز همین طور، انجمن نگارگران ایران آمدند تا آثاری که به بخش مسابقه نرفته‌اند در قالب یک نمایشگاه به نمایش گذاشته شوند.

دبیر جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: برخی دوستان اطلاعات ناکافی داشته‌اند و قضاوتشان عجولانه بوده است. در حالی که ما آثاری که به تم رقابت می‌خوردند را همان‌طور که گفتیم در بخش دیگری به نمایش می‌گذاریم، چرا که آثار کلاسیک همیشه شایسته بوده و هستند و به اسم نوگرایی نباید پشتوانه‌هایمان را کنار بگذاریم.



انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار