فعالیت‌های یک هنرمند باید توجیه اقتصادی داشته باشد، یعنی کارهایی که تولید می‌کند نباید در انباری خانه‌اش انباشته شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره تجسمی فجر جمعه، 9 آبان در سالن ایران فرهنگستان هنر ایران با حضور علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد، مجید ملانوروزی مدیر دفتر کل هنرهای تجسمی، مجتبی آقایی دبیر این جشنواره، جمشید حقیقت شناس و تعداد زیادی از هنرمندان و فعالان این عرصه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه علی مرادخانی ضمن ابراز خرسندی از بهبود فضای هنری در این جشنواره گفت: از میزان استقبال و حضوری که در این جشنواره دیده می‌شود، اتحاد و پیشرفت در این دور از جشنواره تجسمی فجر قابل مشاهده و درک است و ما هم امیدواریم که این جشنواره کماکان گامی موثر و رو به صعود در عرصه هنر گام بردارد.

معاون هنری وزیر ارشاد در خصوص نقش و کمک دولت به عرصه هنرهای تجسمی بیان کرد: دولت در زمینه هنرهای تجسمی تمام تلاشش را خواهد کرد تا نهایت حمایت و همکاری را با این حوزه داشته باشد، اما لازم به ذکر است که رویدادها و اتفاقات تجسمی تنها نباید در دل دولت رخ دهد،بلکه استادان و هنرمندان این عرصه اند که رخدادها را رقم می زنند و دولت تنها نقش حمایتی دارد.

وی ادامه داد: من از اینکه چنین فضای گرم و صمیمی در این این جشنواره ایجاد شده است بسیار خوشحالم و ما در حیطه کاری خود باید با ترفند هایی فضایی را ایجاد کنیم تا افراد و مراکزی که فعالیت و نقش زیرساختی دارند از هنرمندان حمایت کنند، مراکزی مثل گالری ها و افرادی که در حوزه هنر فعالیت دارند.

مرادخانی با اشاره به اهمیت اقتصاد هنر اظهار کرد: چیزی که در این عرصه برای ما اهمیت دارد، اقتصاد هنر است و به همین جهت ما باید شرایطی را در این حوزه فراهم کنیم تا فعالیت های یک هنرمند توجیه اقتصادی داشته باشد، یعنی کارهایی که تولید می کند نباید در انباری خانه اش انباشته شوند.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: همانطور که گفته شد باید فضایی برای هنرمند ایجاد شود که ظرفیت ویژه ای برای جذب هنرمندان داشته باشد، فضایی  که خستگی را از تن هنرمند بیرون بیاورد و به درستی شایسته او باشد.

در ادامه این برنامه مجید ملانوروزی، رئیس دفتر هنرهای تجسمی طی صحبت های خود گفت: ظرفیت های این جشنواره گسترش پیدا کرده و گام به گام در حال نو شدن است.

وی با اشاره به ویژگی هایی که در جشنواره های بین المللی سراسر جهان وجود دارد، اظهار داشت: در جشنواره های تجسمی دنیا، آن ها تنها خود را به عکاسی و نقاشی محدود نمی کنند، بلکه هر مدیوم هنری را در خود جای می دهند و بسیار هم در کار خود موفق اند، به همین جهت ما نیز برای بهتر شدن باید ظرفیت هایمان را در سطح بین المللی گسترش دهیم.

ملانوروزی در رابطه با سیاست گذاری‌های تبیین شده این دور از جشنواره، گفت: با وجود تغییراتی که در این دوره داشتیم اما سیاست کلی ما بر این اساس بوده تا سعی مان را بکنیم که با احترام گذاشتن به میراث ملی آن را خدشه دار نکنیم،به همین جهت بخش ویژه ای را برای نگارگری و خوشنویسی، با عنوان هنر ملی در نظر گرفته ایم که در کنار جشنواره برگزار می شود.
 
در ادامه دبیر هشتمین جشنواره تجسمی فجر با اشاره به نشاط موجود در جشنواره امسال عنوان کرد: امسال به گونه ای سال نو هنرهای تجسمی محسوب می شود که با طراوت و هیجان بیشتری شاهد آن هستیم که این طراوت از حضور پیشکسوتان در کنار جوانان نشأت می گیرد که باعث شده تا با رویکرد نوینی ظرفیت هنرهای تجسمی وسعت پیدا کند.

مجتبی آقایی اضافه کرد: جشنواره تجسمی در این دوره نیز با ایجاد زمینه های اصیل هنری در کشور فضای جدید و نویی را برای اشاعه هنر فراهم کرده است و هویت تازه ای را رقم زده، هویتی که در قالب 10 هزار اثر از 5 هزار هنرمند به دست ما رسیده است و این رویداد به گونه ای افزایش ظرفیت های هنری ما را به نمایش می گذارد.

وی در خصوص روند کلی هشتمین جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: در این دوره با حضور گسترده ای از هنرمندان مواجه بودیم و روند تکاملی جشنواره را نیز همین هنرمندان رونق می دهند و ما نیز امیدواریم تا با جلسات و نشست های مختلفی که برگزار شده و می‌شود استادان و مسئولان این حوزه جشنواره را کالبدشکافی کنند و کمبودها و ضعف های آن را به گوشزد نمایند تا برنامه ریزی های بهتری را برای دوره های بعدی داشته باشیم.

دبیر کل جشنواره هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: ارزش ها و ظرفیت های کشور نباید تنها به یک قالب خاص محدود شوند و ما همانطور که گفتم امیدواریم با رفع عیوب این دوره به افزایش ظرفیت های فرهنگی و هنری کشورمان کمک کنیم.

همچنین در بخش دیگر ی از این مراسم که به تجلیل از فعالان این حوزه تعلق داشت در قسمت رایزن منتخب از رضا ملکی، رایزن جمهوری اسلامی ایران در مسکو، در بخش سازمان برگزیده از سازمان زیباسازی شهر تهران به مدیریت عیسی علیزاده ، در بخش اداره‌کل‌ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ،در قسمت نشریات از فصل‌نامه حرفه هنرمند به مدیریت شهریار توکلی و برای بخش خبرگزاری‌ها از خبرگزاری دانشجویان ایران تجلیل شد.

علاوه بر این در قسمتی از این برنامه سفیر مکزیک در تهران طی سخنرانی کوتاهی از حضور کشورش که برای اولین بار در این جشنواره شرکت کرده بود، ابراز خرسندی کرد.

گفتنی است؛ هشتمین جشنواره تجسمی فجر 17 اسفندماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برقرار است، همچنین این رویداد هنری علاوه بر بخش نمایشگاهی در بخش‌های جنبی میزبان آثار بخش مفاخر، آرتکس، همایش، فیلم مستند تجسمی، نمایشگاه بخش امام رضا (ع)، هنر مقاومتی و هنر ملی نیز است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.