معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با بازنگری برنامه راهبردی اخلاق پزشکی امیدواریم این موضوع در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت امروز در چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که در سالن اجلاس برگزار شد، گفت: پزشکی یک موضوع بسیار مهم در جامعه است زیرا با جان انسان‌ها در ارتباط است ما باید رابطه‌ی پزشک و بیمار را بهبود ببخشیم و البته توجه داشته باشیم که اصل اخلاق پزشکی فقط رابطه پزشک و بیمار نیست بلکه با ورود فن‌آوری‌های جدید در عرصه پزشکی موضوعات جدید نیز به این حوزه اضافه شده و به علت وسعت اخلاق پزشکی وظیفه ما نیز سنگین‌تر شده است ما هم در مقابل پزشکان که زحمت‌ می‌کشند باید پاسخگو باشیم هم در مقابل بیمار و اگر نتوانیم این امر را خوب انجام دهیم بی‌اعتمادی را نسبت به جامعه پزشکی پدید آورده‌ایم.

وی در ادامه افزود: دانش پزشکی با عمل آن متفاوت است و به همین ترتیب حکمت عملی و حکمت نظری نیز تفاوت دارد و باید اخلاق پزشکی در جامعه پزشکی نهادینه شود. در حدود 15 سال پیش برنامه راهبردی در این زمینه تدوین شد و در سال 1381 این برنامه کامل شد و در سال گذشته با بازبینی مجدد این برنامه را کامل کردیم و آن را در مسیر درست قرار دادیم.

لاریجانی گفت: ما باید سعی کنیم اخلاق پزشکی را بومی کنیم و باید سیاست‌ها و ساختارهای درست را در حوزه اخلاق پزشکی طراحی کنیم و پژوهش‌های خود را در این زمینه سامان بخشیم و یک مسیر مشخص را در این زمینه دنبال کنیم. تمامی این فعالیت‌ها را مرکز تحقیقات پزشکی پیش می‌برد. 

وی در خصوص آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها گفت: ما دستورالعمل‌های لازم را به دانشگاه‌ها ارسال کردیم تا آنها شورای اخلاق پزشکی خود را تشکیل دهند و اخلاق پزشکی را در کنار تدریس دروس پزشکی به دانشجویان ارائه دهند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.