سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی پیش‌بینی کرد اقتصاد آمریکا در سال 2016 با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به قلم "جف کاکس" نوشت: وقتی به پیش‌بینی‌ها درمورد رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 نگاه می‌کنیم، از بسیاری جهات به سال 2015 شبلهت دارد و در برخی موارد حتی از آن بدتر است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه پایانی سال 2015 فقط 7 دهم درصد رشد داشته است. این رقم نشان داد آمریکایی‌ها یک سال دیگر را نیز بدون رشد اقتصادی ملموسی پشت سر گذاشتند و امیدها درباره "فرار از رکود اقتصادی" بر باد رفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: گذراندن هفت سال با نرخ بهره بانکی نزدیک به صفر، اقدام بانک مرکزی آمریکا برای چاپ بیش از 6 هزار میلیارد دلار اسکناس عوامل اصلی استقراض عمومی دولت در این سال‌ها بوده است. آمریکا سال گذشته میلادی را با رشد اقتصادی 2.5 درصد پشت سر گذاشت که رقم مطمئن و امیدبخشی به حساب نمی‌آید.

کارشناسان اقتصادی  در ماه‌های نخست سال 2015 پیش‌بینی کرده بودند این کشور رشد اقتصادی 3 درصدی و حتی کمی بهتر از آن را تجربه خواهد کرد؛ اما در عمل اینطور نشد. پیش‌بینی‌هایی درباره ثبات بازار، سرمایه‌گذاری بیشتر بازرگانان و توسعه پروژه‌های زیرساختی نیز ارائه شده بود که هیچکدام محقق نشد. بهای جهانی نفت پایین آمد و بورس نیویورک با افت شاخ‌ها روبرو شد. مشکلات بوجود آمده را نمی‌توان در بازه زمانی کوتاه مدت برطرف کرد و اساسا برخی از این چالش‌های اقتصادی به واکنش بازارهای جهانی وابسته است و فعالان اقتصادی آمریکا قادر نیستند به تنهایی آنها را برطرف کنند.

انتشار اخباری مانند کاهش رشد اقتصادی چین، نرخ بهره منفی بانکی در ژاپن و مازاد عرضه نفت در بازار، چشم‌انداز روشنی پیش روی رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 قرار نمی‌دهد. در این میان شاخص‌های بورس آمریکا در معرض بیشترین تهدید رکود قرار دارند. 

سی ان بی سی در پایان نوشت: سال 2016 برای آمریکا از لحاظ سیاسی و اقتصادی پراهمیت و چالش‌برانگیز خواهد بود. افت شاخص‌های اقتصادی این کشور در کنار وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سالی پرتنش را برای مردم این کشور به همراه خواهد آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار