معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ذکر اینکه سبک زندگی سالم و توجه به تغذیه و ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، گفت: در سویه مقابل، الگوی ناسالم زندگی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ دکتر راضی ناصری فر اعلام کرد: یکی از عوامل اثرگذار در بروز بیماری های غیرواگیر سبک زندگی است که نیاز به آگاهی بخشی و آشنایی با بیماری ها را تبدیل به امری ضروری کرده است.

ناصری فر اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که سومین عامل مرگ و میر در کشور و به تبع استان ایلام ابتلا به سرطان است.

وی افزود: به طور کلی رفتارها، سبک زندگی، تغذیه، نوع فعالیت ها و وضعیت هوا از عواملی هستند که بر بروز سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر در استان تاثیر دارد.

ناصری فر اظهار کرد: اولین اصل در مبارزه با بیماری ها، پیشگیری از عوامل خطرساز بیماری است و اکنون هدف حوزه سلامت ارائه اطلاعات به مردم و شناسایی عوامل خطر و همچنین روش های لازم برای خود مراقبتی است که با تغییر رفتارها و سبک زندگی و گزینش الگوهای زندگی سالم می توان درصد خطر ابتلا را کاهش داد.

وی یکی از راه های مبارزه با سرطان را ارتقای سواد سلامت بویژه در گروه زنان دانست و گفت: باید کمپین های استانی در مورد مبارزه با دخانیات، قلیان، اعتیاد، مواد فست فودی تشکیل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: همچنین برنامه هایی مانند خودمراقبتی، آموزش به بیماران سرطانی از طریق بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، جلب مشارکت مردمی و افزایش دسترسی مردم به اطلاعات مرتبط با بیماری های غیرواگیر با استفاده از تکنولوژی روز به عنوان عواملی مؤثر در راستای ارتقا سواد سلامت تقویت شود.

وی بهره مندی مردم از خدمات بهداشتی را عامل مهم دیگری در مبارزه با سرطان عنوان کرد و گفت: باید مردم به حدی از آگاهی برسند که بتوانند عوامل خطرساز و نشانه های بیماری را شناسایی کنند.

ناصری فر سومین راهبرد پیشگیری از بیماری ها را نهادینه سازی کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر عنوان کرد و افزود: باید این تصور غلط که مبارزه با سرطان تنها بر عهده وزارت بهداشت است از بین بروند و کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر را نهادینه کرد.
 
 
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.