استفاده از خط به مثابه فرم، نوعی خلاقیت پویا به شمار می‌رود که می‌توان از آن در تمامی انواع پوشاک، از کیف و کفش گرفته تا روسری‌، پارچه و لباس بهره گرفت.

احمد آریامنش مدرس دانشگاه، هنرمند عرصه نقاشیخط و مبدع دو رسم الخط کرشمه و سفیر درباره جایگاه خوشنویسی در مد توضیحاتی ارائه کرد و به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: استفاده از خط به مثابه فرم، نوعی خلاقیت پویا به شمار می‌رود که می‌توان از آن در تمامی انواع پوشاک، از کیف و کفش گرفته تا روسری‌، پارچه و لباس بهره گرفت.
 
این هنرمند خوشنویس درباره اهمیت و جایگاه خطوط نوشتاری در صنعت مد گفت: ورود خوشنویسی به صنعت – هنر «مد» اتفاق ارزشمندی در این حوزه به شمار می‌رود که می‌توان آن را کشف قابلیت‌های خط به عنوان یک هنر پویا در عرصه مد دانست. در حقیقت می‌توان گفت در سال‌های اخیر شیوه نگرش به خوشنویسی که تا پیش از آن به خلق تابلو محدود بود؛ تا حد زیادی تغییر کرده و هنرمندان سرزمین ما در حیطه مد به خطوط نوشتاری توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

وی افزود: به باور من ورود خوشنویسی به این هنر اتفاق مبارکی است و سبب تحولات ارزنده ای در صنعت مد شده است.

مبدع دو رسم الخط کرشمه و سفیر در ادامه عنوان کرد: از دو منظر می‌توان حروف نوشتاری را مورد ارزیابی قرار داد. نخست از نگاه انتقال مفهوم یا به عبارت دیگر «محتوی» و دیگری «زیبایی». تعریف محتوا در خط از این منظر که برگرفته از ادبیات فارسی و سخن بزرگان است، همواره وزین است و زیبایی نهفته در وجود هر یک از حروف نیز به سبب آن که قرن‌ها هنر فاخر ایرانی بوده و هنرمندان بسیاری سینه به سینه تجربیات خویش را بدان افزوده‌اند و رفته رفته کمال یافته، بر همه آشکار است.
 
این مدرس دانشگاه در ادامه عنوان کرد: در تحقیق و بررسی‌هایی که در 15 سال گذشته به همراهی دانشجویان رشته گرافیک انجام شد؛ سعی کردم تا استفاده از خوشنویسی تنها به مثابه فرم مورد تاکید قرار داده و به شکلی از ظرفیت و پتانسیل درونی جاذبه بصری حروف، بدون آنکه خوانش یا انتقال محتوا و مفهومی مد نظر باشد استفاده شود؛ این حالت فرم و ترکیب بندی که بین حروف به وجود می‌آید؛ به سبب تازگی و هارمونی درونی بین اجزاء، قابلیت ارائه در قالب طراحی پارچه، طرحی جواهر، طراحی داخلی و در قلب گرافیک محیطی را دارد.
 
این هنرمند عرصه نقاشیخط در ادامه افزود: در دانشگاه اثر فرم شناسانه خوشنویسی را در صنایع دستی و اشیاء روزمره همچون دست ساخته‌ها، روسری و جواهرات را به عنوان پروژه درسی به دانشجویانم ارائه کردم. پروژه‌ای که در نهایت آن حقیقتی بزرگ درباره خوشنویسی نهفته بود.

وی افزود: در واقع گرچه در آغاز راه این ایده با استقبال مواجه نمی‌شد؛ اما در انتها این نتیجه حاصل شد که ترکیب خطوط بر جامه ترکیب خوشایندی پدید خواهد آورد. چرا که علاوه بر زیبایی تاثیرات مثبتی بر روح و ذهن مردم جامعه خواهد گذاشت. از سوی دیگر خلاقیت اگر بر مبنای درست و منطقی بنیان نهاده شود؛ می‌توان به آن به مثابه سرمایه نگریست و در نتیجه به ایده‌ای دست می‌یابیم که قابلیت بی‌نهایتی در زایش فرم‌های تازه دارد.

وی ادامه داد: استفاده موثر از حروف نوشتاری در حقیقت قوت بخشیدن به آداب و رسوم و فرهنگ هزاران ساله این سرزمین است و بخشی از هویت فرهنگی هر جامعه را نشان می‌دهد.
 
آریامنش با اشاره به مفهوم «فرم های نوشتاری» گفت: درباره«فرم» برداشت های متعددی وجود دارد. گاهی اوقات یک شعر که خوانش و پیام ویژه به همراه دارد بر جامه نقش می‌بندد. لیکن رسالت آن انتقال مفهوم نیست! قرار نیست آنچه نوشته می‌شود، انتقال دهنده معنا و مفهومی ویژه باشد. بلکه نکته مهم و غیر قابل چشم پوشی در این زمینه خلاقیت است.

وی افزود: استفاده از خط به مثابه فرم، نوعی خلاقیت پویا به شمار می رود که می‌توان از آن در تمامی انواع پوشاک، از کیف و کفش گرفته تا روسری‌، پارچه و لباس بهره گرفت.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار