به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس اخوندی وزیر راه وشهرسازی امروز در جمع خبرنگاران گفت: از سال 83 تا کنون سرمایه گذاری ناچیزی در سیستم ناوبری ایران صورت گرفته و ایران به عنوان شاه راه هوایی جهان باید سیستم ناوبری مدرنی در ایران داشته باشد
وی با اشاره به اینکه درحال سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری در مناقصه های بین المللی سیستم ناوبری دنیا هستیم تصریح کرد: در فرصتی کوتاه پنج راه هوایی جدید در آسمان ایران ایجاد کرده ایم.
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه 80 درصد پروازهای داخلی در هشت فرودگاه و 80 درصد پرواز های خارجی در سه فرودگاه انجام میشود عنوان کرد: مابقی فرودگاه ها غیر اقتصادی هستند و درآمد فرودگاه امام با کل فرودگاه های کشور برابری میکند.
آخوندی با اشاره به اینکه فرودگاه امام خمینی از 40 سال پیش قرار بود مرکز صنعت هوانوردی منطقه باشد گفت: به دلیل تحریمها و کارشکنی ها برخی تلاش کردند این مرکز را به بیرون از ایران منتقل کنند که در پسابرجام بناداریم این مرکز را به داخل کشور برگردانیم .
وی با اشاره به اینکه فرودگاه امام قرار بود با ظرفیت 100 میلیون مسافر در سال هم شهر فرودگاهی به مساحت دو هزار و500 هکتار باشد و هم منطقه آزاد به مساحت هزار و 500 هکتار داشته باشد اضافه کرد: این درحالی است که به دلیل تحریم ها هم اکنون از شش درصد ظرفیت استفاده میکند و تنها 6 میلیون مسافر را در سال جابه جا میکند.
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در گام اول نوسازی فرودگاه امام قصد داریم که ظرفیت این فرودگاه را به 45 میلیون مسافر ارتقا دهیم ادامه داد: باید ترمینالی با ظرفیت 3.5 میلیون مسافر ظرف یک سال ساخته شود، گنجایش ترمینال فعلی فرودگاه امام از شش میلیون مسافر فعلی با تعمیر وبازسازی به 12 میلیون نفر در سال برسد و هم چنین ترمینال ایران شهر با ظرفیت 30 میلیون مسافر در سال ساخته خواهد شد و در مجموع ظرفیت سالانه مسافری فرودگاه امام خمینی به 45 میلیون نفر برسد.
وی گفت: ترمینال جدیدی در فرودگاه مشهد با ظرفیت 4.5 میلیون مسافر احداث میشود تا همراه با توسعه فرودگاه اصفهان این دو فرودگاه در سطح پرواز های بین المللی نقش موثری ایفا کنند.
آخوندی در پایان تصریح کرد: هم زمان با توسعه این سه فرودگاه ، 4 فرودگاه دیگر از جمله فرودگاه تبریز، اهواز، بوشهر و شیراز توسعه می یابند تا تعداد فرودگاه های بین المللی به هفت برسد.
انتهای پیام/