احیای بنای تاریخی کاخ جهان نما در جلسه ای مشترک شهرداری اصفهان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه بنای تاریخی جهان نما، متعلق به دوره صفویه به عنوان یک نماد شهری در طراحی شهر و ورودی خیابان چهارباغ بازسازی می شود، احیای این بنای تاریخی در جلسه مشترک اخیر با شهرداری اصفهان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به عملیات گود برداری خط یک مترو اصفهاندر منطقه دروازه دولت و کشف سازه های باستانی که با ادامه کاوش در این محدوده به کشف پایه های کاخ جهان نما انجامید افزود: این کاخ بر اساس نقشه ها، تصاویر، مستندات تاریخی، طرح تهیه شده بعد از مطرح شدن در شورای فنی استان و در سطح ملی و تصویب آن بر اساس دستورالعمل های مربوطه بازسازی و ارزش تاریخی خود را حفظ خواهد کرد تا گردشگران خیابان چهارباغ دیدار از یکی دیگر از آثار مهم دوره صفوی را در این مکان تجربه کنند.

معاون میراث فرهنگی کشور تجربه بازسازی این اثر تاریخی را زمینه ساز بازسازی دیگر کاخ های از بین رفته دوره قاجار نظیر کاخ آیینه و موارد دیگر در اصفهان دانست.

گفتنی است بنا بر اسناد مکتوب، این کاخ در دوران شاه عباس صفوی ساخته شد و "دیولافوا" در سفر نامه خود این کاخ را عمارت تفریحی و خارج از دولت خانه صفوی ذکر کرده است.

این کاخ در 4 طبقه با ارتفاع 30 متر به چهارباغ، سی و سه پل و دیگر بناهای تاریخی از جمله چهل ستون اشراف داشته است و از سوی ظل السلطان در دوره قاجار با این ادعا که کاخ هشت بهشت مکان اسکان خواهرش در معرض دید قرار داشته تخریب شد.

انتهای پیام/ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.