"سعید گنجعلی" مدرس دانشگاه، پژوهشگر و محقق محیط زیست استان آذربایجان شرقی در همایش بین المللی روز جهانی تالاب ها به عنوان قهرمان تالاب ایران معرفی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ این همایش در بالاترین سطح، یعنی با حضور دبیرکل کنوانسیون رامسر و اعضای دبیرخانه‌ی این کنوانسیون، نماینده موقت سازمان ملل در ایران، خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست، سفیران تعدادی از کشورهایی که در حوزه تالاب‌ها فعالیت و تجربیات ارزنده‌ای داشته اند و همچنین فعالین عرصه‌های زیست‌محیطی به ویژه فعالان تالاب برگزار شد.

در این همایش "سعید گنجعلی" به پاس تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در برنامه‌های حفاظت از تالاب ها،  چاپ مقالات ISI و علمی–پژوهشی در مجلات خارجی و داخلی معتبر دنیا و نقش برجسته در حل معضلات راهبردی و كاربردی مهم و مورد نیاز كشور به عنوان قهرمان تالاب ها در روز جهانی تالاب ها معرفی شد.

از جمله فعالیت های شاخص وی در زمینه حفاظت از تالاب‌ها می‌توان به همکاری در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی توسط آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(JICA ) در سال 2008؛ مجری طرح بررسی بیسفنول A و نونیل فنول در مصب رودخانه های سواحل جنوب غربی دریای خزر (1394)، مجری طرح بررسی تجمع فلزات سنگین در رسوبات سطحی و اندام‌های گیاه آبزی  Phragmites australisدر تالاب بین المللی انزلی(1392)، بررسی تغییرات مرز خشکی و آبی مناطق حفاظت شده تالاب انزلی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (1391)، تحلیل زیست محیطی و استراتژیک برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز دریاچه ارومیه(1393)، تعیین همبستگی روی و مس در رسوبات سطحی و غلظت‌های آنها در بافت نرم صدف دو‌کفه‌ای Anodonta cygnea  در تالاب انزلی (1391) و مجری طرح تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب های قره قشلاق و قوری گؤل و مکان یابی ایستگاه ها و پایش کمی و کیفی آب تالاب (1394) اشاره کرد.

 بر اساس این گزارش؛ کنوانسیون رامسر قدیمی‌ترین معاهده‌ی زیست‌ محیطی جهان است که در تاریخ ۱۳ بهمن۱۳۴۹ (۱۹۷۱ م) در رامسر منعقد شده است و از سال ۱۹۹۷ به بعد، هر ساله همایش روز جهانی تالاب ها در سطح بین المللی در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود. تا به امروز ۱۶۹ کشور جهان عضو آن هستند و ۲۱۸۶ تالاب در جهان ثبت کنوانسیون رامسر شده است.

این همایش در روز ۱۳ بهمن ماه مصادف با روز جهانی تالاب‌ها، بزرگترین رویداد حوزه تالاب‌ها در سال ۲۰۱۶ در سطح جهان در سالن همایش هتل عباسی اصفهان برگزار شد.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.