دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران، بیان كرد: تاریخ شفاهی به جامعه این فرصت را می‌دهد كه بتواند به عقب برگردد و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان بی‌نظیرترین پدیده بشناسد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محسن كاظمی درباره تاریخ سازی هایی كه از سوی برخی سازمان ها و افراد خارج نشین برای موجه سازی چهره پهلوی ها صورت می گیرد، ‌گفت: ‌انقلاب اسلامی ما به دلیل ماهیت آزادی‌بخش خود، دشمنان بسیاری دارد؛ اما ما نباید در برابر این هجمه سنگین تاریخی سكوت اختیار كنیم و لازم است با اسناد و مدارك، تاریخ واقعی این سرزمین را به مردم كشورمان نشان دهیم.

دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران تاكید كرد: افراد و گروه هایی كه با پیروزی انقلاب از كشور فرار كردند و عرصه سیاسی را باختند، نمی خواهند صحنه تاریخی را هم ببازند؛ به همین خاطر به سمت تاریخ‌سازی روی آوردند.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینكه انقلاب اسلامی ایران بی نظیرترین پدیده قرن بوده است،‌ افزود:‌ تاریخ شفاهی به جامعه این فرصت را می‌دهد كه بتواند به عقب برگردد و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان بی نظیرترین و منحصر به فردترین پدیده بشناسد. ثبت و ضبط تاریخ این فرصت دوباره را در اختیار جامعه قرار می‌دهد تا با رویكردهای روایی به بررسی انقلاب بپردازیم.

كاظمی با اشاره به اینكه تاریخ شفاهی و خاطره هم مرز و هم خانواده هستند، تصریح كرد:‌ تاریخ شفاهی بر اساس یادها و خاطره‌ها شكل می‌گیرد. فرق اساسی میان این دو مفهوم در این است كه در خاطره وضعیت مونولوگ داریم و راوی متكلم وحده است و ذهنش را به هر سمت و سویی می‌برد.

وی اشاره كرد: اما در تاریخ شفاهی فضای دیالوگ داریم و تعامل میان مصاحبه گر و مصاحبه شونده به تاریخ روایتی منتهی می شود كه در پرسش های مصاحبه شونده یا در تحقیق ها و پژوهش ها اعتبار و صحت و سقم آن سنجیده می شود. به بیان دیگر، تاریخ شفاهی خاطرات فرآوری شده و اعتبارسنجی شده است.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار