پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد با مديريت و راهنمايي معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي کشور به سرانجام رسيد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛  محمدمهدي شرافت مديرکل ميراث فرهنگي يزد گفت : پرونده شهر تاريخي يزد پنجم بهمن ماه به يونسکو ارسال شد، تا مرکز ميراث جهاني يونسکو پس ازارزيابي پرونده پيشنهادي، تصميم نهايي خود را در اجلاس سال 2017نسبت به جهاني شدن يزد اعلام کند.
 
شرافت افزود: آماده سازي و ارسال پرونده نامزدي ثبت جهاني يزد به عنوان نخستين پرونده شهر تاريخي و فرهنگي ايران است که پرونده آن با کمک و همکاري کارشناسان عالي ميراث فرهنگي در تهران و استان يزد و همچنين مسئولان دستگاه هاي شهري تهيه و تدوين شد.

شرافت گفت: پرونده شهر تاريخي و فرهنگي يزد از مدت طولاني در جريان بود و اين پرونده با همکاري تمامي ارگان ها آماده و براي نمايندگي ايران در يونسکو ارسال شد.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد: يزد يکي از شهرهاي مهم حاشيه کوير در ايران است و بافت تاريخي يزد نسبت به ديگر شهرهاي کشور از سلامت بيشتر و مديريت نسبي قابل قبولي برخوردار است. بافت خشتي آن نيز وسعت زيادي دارد و بسياري از ارزش هاي معماري و شهري خود را تا به امروز حفظ کرده است که همين دلايل موجب شد اين شهر به عنوان کانديداي ثبت جهاني انتخاب شود.

اين مقام مسئول افزود : ارزشهاي تاريخي و منظر فرهنگي شهر يزد کمتر تحت تأثير تأسيسات مدرن قرار گرفته است و با وجود مساجد تاريخي، آب انبارها، تکايا، حسينيه ها و قنات ها ساختار آن به خوبي قابل شهود است.

شرافت گفت: معرفي کلي شهر تاريخي يزد، توصيف و تاريخچه، توجيه و اثبات ارزشهاي شهر تاريخي يزد جهت ثبات، پلان مديريت شهر، پايش بافت تاريخي شهر (مانيتورينگ‏)‎، حفاظت از شهر تاريخي، نقشه هاي بناهاي شاخص و بافت تاريخي به تفکيک حمايت از جمله مواردي است که در پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد به صورت تفصيلي به آن پرداخته شده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.