شیراز؛

نخستین عمل هيبريد بازگشايي عروق مغزي و قلبي به صورت همزمان

پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به انجام نخستین عمل هيبريد بازگشايي عروق مغزي و قلبي به صورت همزمان در جنوب كشور شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ انسداد عروق قلب و شريان كاروتيد(رگ شيرين مغز) هر دو از مهمترين دلايل مرگ و مير و معلوليت در جامعه ما محسوب مي شوند؛ جراحي قلب يا پيوند رگ كرونر، يكي از راه هاي درمان انسداد فراگير عروق قلبي ( انسداد سه رگ عمده قلبي) است و در صورتي كه رگ كاروتيد، همزمان تنگ باشد، احتمال سكته مغزي بعد از عمل جراحي قلب وجود دارد.

يكي از راه هايی كه احتمال سكته مغزي بعد از عمل را كاهش مي دهد، عمل استنت و بالون رگ كاروتيد است كه قبلا در شيراز اين دو عمل با فواصل چند ماهه انجام مي گرفت.

براي نخستين بار در شيراز، بيماري كه دچار تنگي عروق قلبي بود و كانديد عمل جراحي باز قلب بود و به دليل تنگي رگ كاروتيد خون رساننده به مغز، شانس بالاي سكته مغزي بعد از عمل داشت، مورد عمل هيبريد قرار گرفت.

در این عمل جراحی، ابتدا بازگشايي رگ كاروتيد به روش كارگذاري استنت و بازگشايي با بالون با كمترين ميزان داروهاي رقيق كننده خون انجام گرفت و سپس با انتقال بیمار به اتاق عمل قلب و جراحي CABG پيوند عروق كرونر انجام گرفت.

 بيمار پس از عمل جراحی، هيچگونه سكته مغزي نداشته و با وضعيت عالي قلبي و مغزي مرخص شد.

انتهای پیام/س
برچسب ها: نخستین ، عمل ، مغزی ، قلبی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.