استفاده طولانی مدت از داروهای کورتون دار می تواند عاملی برای ایجاد زود هنگام آب مروارید باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازشیراز؛ کارشناس ارشد بینایی سنجی در خصوص بیماری آب مروارید (کاتاراکت) که ناشی از کدر شدن عدسی چشم است، گفت: استفاده طولانی مدت از داروهای کورتون دار می تواند عاملی برای ایجاد زود هنگام آب مروارید باشد. 

" زهرا تاج بخش" افزود: تشبیه دید فرد در بیماری آب مروارید، همانند نگاه کردن از پشت پنجره ای است که بخار آب گرفته باشد و باعث تاری دید فرد مبتلا می شود.  

او ادامه داد: در مراحل ابتدایی آب مروارید، با استفاده از عینک یا افزایش نور محیط زندگی، می توان مشکل را تا حدی برطرف کرد، اما در نهایت انجام جراحی برای اصلاح بینایی ضروری است.    
                                
تاج بخش با بیان اینکه شایع ترین نوع آب مروارید، وابسته به سن است، یادآور شد: این بیماری، 50درصد افراد بالای 65 سال را درگیر می کند، اما می تواند ناشی از سایر بیماری ها از جمله دیابت و روماتیسم هم باشد. 

او مصرف طولانی مدت داروهای کورتون دار را عاملی برای ایجاد زود هنگام آب مروارید دانست و گفت: آب مروارید از نوع مادرزادی می تواند در اثر عفونت های حین بارداری مانند سرخچه و یا مصرف برخی داروها ایجاد شود که در صورت اختلال در دید، جراحی صورت می گیرد. 

این کارشناس ارشد بینایی سنجی قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور آفتاب بدون استفاده از عینک آفتابی را هم در ایجاد آب مروارید موثر عنوان کرد. 

تاج بخش در رابطه با شایع ترین نشانه های این بیماری، افزود: در این زمینه، می توان به تاری دید بدون درد ، حساس شدن به نور آفتاب و درخشندگی زیاد نور اتومبیل ها در شب و دیدن هاله اطراف چراغ ها، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ ها، کاهش دید در شب، دوبینی در یک چشم و تغییر مداوم شماره عینک یا لنز تماسی اشاره کرد. 

او تاکید کرد: دقت داشته باشیم که نشانه هایی که نام برده شد، می تواند ناشی از سایر بیماری های چشمی هم باشد، پس در صورت بروز این موارد لازم است به چشم پزشک مراجعه کنیم تا با مشاهده عدسی چشم با استفاده از دستگاه های پیشرفته چشم پزشکی، درمان به موقع انجام شود. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.