سیداحمد نادمی، شاعر و منتقد ادبی، گفت: تعیین انقلابی بودن یا غیرانقلابی بودن یك شعر را باید به خود شعر و اثر هنری سپرد، نه به شاعر یا خالق اثر.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سیداحمد نادمی، منتقد و كارشناس شعر معاصر، درباره تعیین مولفه برای شعر انقلاب اسلامی گفت: قبل از هر چیز و در مقام مقدمه باید ببینیم ما از چه زاویه‌ای به جریان شعر انقلاب اسلامی نگاه می‌كنیم؛ از زاویه تاریخی به آن نگاه می‌كنیم یا آن را به عنوان امری فرهنگی و ادبی در نظر می‌گیریم!

این منتقد ادبی اظهار كرد: وقتی از منظر تاریخی به شعر انقلاب اسلامی می‌نگریم و آن را به مثابه پدیده‌ای تاریخی مد نظر قرار می‌دهیم با اشعاری مواجه هستیم كه در یك بازه زمانی خلق شده‌اند و واقعه انقلاب اسلامی را پوشش می‌دهند؛ شاعرانی تحت تاثیر آن واقعه شعر سروده‌اند كه این جریان، همان جریان شعر انقلاب اسلامی است. 

وی ادامه داد: با چنین نگاهی تفكیك شاعران انقلاب از غیر شاعران انقلاب بسیار سخت است.

نادمی تصریح كرد: اما اگر جریان شعر انقلاب را به عنوان یك امر فرهنگی در نظر بگیریم، باید برگردیم به ابعاد و ویژگی‌های فرهنگی خود انقلاب اسلامی و ببینیم اگر این ویژگی‌ها در شعری وجود دارد آن شعر، شعر انقلاب اسلامی است و اگر آن ویژگی‌های فرهنگی در شعری نبود آن شعر را نباید شعر انقلاب اسلامی قلمداد كرد.

وی افزود: این نگاه هم نباید به كسی بربخورد؛ زیرا باید تعیین انقلابی بودن یا غیرانقلابی بودن را به خود شعر و اثر هنری سپرد، نه صرفا به شاعر یا خالق اثر. ممكن است كسی رویكردهای اعتقادی انقلابی داشته باشد ولی شعر انقلابی نگوید. به نظر من شعر انقلابی خودش باید خودش را معرفی كند. 

نادمی با بیان اینكه من زاویه نگاه فرهنگی به شعر انقلاب اسلامی دارم، گفت: با پذیرش این نگاه ویژگی‌های شعر انقلاب را می‌توان تشخیص داد و قابل فهم كرد. یعنی از آنجا كه انقلاب اسلامی دارای یك رفتار و منش و سلوكی است كه می‌توان نام منش انقلاب اسلامی را روی آن گذاشت، هر شعری هم كه از این منش و اخلاق بهره داشته باشد و به خوبی‌ها و خیر دعوت كند و از بدی‌ها و شرها دور بدارد می‌تواند شاعر انقلاب اسلامی باشد. 

وی در پایان افزود: دقیقا در این معنا است كه ما می‌توانیم شعر عاشقانه و حكمی و حماسی بگوییم كه در عین حال شعر انقلاب اسلامی هم باشد.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.