کتاب سال معتبرترین شاخصه کتاب‌های فاخر است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال که امروز در تالار وحدت برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جایزه کتاب سال معتبرترین شاخصه معرفی کتاب‌های فاخر است، گفت: کتاب‌های برگزیده این جایزه مصداق بارز کتاب به عنوان محمل دانش هستند. 

وی ادامه داد: کتاب‌های حائز اهمیت جایزه کتاب سال، از نظر محتوا و روش علمی فاخر هستند و همه آن‌ها از میان آثار چاپ اول سال گذشته انتخاب شده و در سه مرحله داوری شده‌اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون ضعف ما در کمبود یا معرفی نشدن آثار فاخر است و جایزه کتاب سال مرجع قابل اطمینانی برای معرفی این آثار به حساب می‌آید. 

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که انقلاب اسلامی، تحولی شگرف در تعریف و نشر به وجود آورده و با این جهش فرهنگی باعث افزایش عناوین کتاب‌ها شده است.

جنتی اظهار داشت: امروزه عناوین کتاب‌های منتشر شده به اندازه‌ای رشد پیدا کرده که ما شاهد برگزاری جشن یک میلیون کتاب منتشر شده در هفته کتاب بودیم.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید هم تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده، نسبت به سال‌های گذشته روند تساعدی داشته و امروز نه تنها نویسندگان بلکه ناشران و کتاب فروشان از بابت کاهش کیفیت کتاب‌های منتشر شده دغدغه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال‌های اخیر یارانه مصرف‌کنندگان کتاب به سمت کتاب‌فروش‌ها رفته است و ما علاوه بر اجرای طرح کتابفروشی به وسعت کشور در هفته کتاب و دهه فجر، تصمیم داریم که طرح عیدانه را در آستانه نوروز  اجرا کنیم تا با این طرح به کمک خانواده‌هایی بیاییم  که مشتاق مطالعه هستند.

جنتی گفت: واگذاری فعالیت‌های مختلف اجرایی به بخش‌های خصوصی با هدف کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری صدور مجوز نشریه 5 استان در جهت رفع دغدغه‌های ناشران و نویسندگان اجرایی شده است.

وی ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم که با راه‌اندازی سامانه شناسایی اهل قلم، مشکلات این قشر را بررسی کرده و در مرکز توجه قرار بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هم افزایی ظرفیت‌های دولت و نهادهای مردمی نیز در قالب انتخاب شهر کتاب و روستای دوستدار کتاب در مرکز توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارگرفته است.

جنتی افزود: فضای  مجازی به فعالیت‌های فرهنگی کمک زیادی کرده و امسال برای اولین بار در فراخوان ثبت‌نام و داوری جایزه کتاب سال از فضای مجازی استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با مقایسه آثار فاخر و نسبت آن‌ها به کل کتاب‌های منتشر شده سال، متوجه شویم که کتاب های فاخر ما کمتر شده است و این نشان می‌دهد که اگر چه در حوزه کتاب از نظر کمی رشد خوبی داشته‌ایم اما از لحاظ کیفی راه زیادی را در پیش رو داریم.




انتهای پیام / 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار