جشنواره های ادبی چون جایزه کتاب سال دانشجویی می‌تواند برای بهبود وضعیت داوری جوایز و سرعت در مراحل مختلف کاری خود از بستر نرم‌افزاری جایزه کتاب سال بهره لازم را ببرند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم رونمایی از پوستر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال که امروز در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب با بیان این امر که الکترونیک شدن روند ثبت‌نام و داوری جایزه کتاب سال موجب شفاف‌سازی در روند داوری و سرعت و دقت بیشتر مراحل مختلف بررسی آثار شده گفت: همه جشنواره‌های ادبی همچون جشنواره کتاب سال دانشگاهی، می‌تواند از بستر نرم‌افزاری جایزه کتاب سال بهره لازم را ببرند.

وی ادامه داد: استفاده از سیستم الکترونیک در ثبت‌نام و داوری آثار قابل بررسی در سی و سومین جایزه کتاب سال و بیست و سومین جایزه جهانی کتاب سال فوایدی در بر داشته که از میان آن‌ها می‌توان به امکان استفاده از وضعیت‌های داوری در سراسر کشور اشاره کرد. زیرا ایران فقط تهران نیست و تهران همه ایران نیست؛ بنابراین همه خبرگان ما فقط در تهران جمع نشده‌اند و برخی از آن‌ها در مناطق محروم هستند.

مدیر عامل خانه کتاب ادامه داد: الکترونیک شدن جایزه کتاب سال به ما کمک می‌کند که از خبرگانی که در سراسر کشور قرار دارند و یا حتی در کشورهای دیگر هستند، استفاده کنیم.

جلیسه سرعت و دقت بیشتر در بررسی آثار رسیده در جایزه کتاب سال را از نتایج دیگر الکترونیک‌شدن این جایزه دانست و گفت: با بهره‌گیری از سیستم الکترونیک ما می‌توانیم شرکت‌کنندگان را در روند داوری جایزه کتاب سال قرار بدهیم.

وی افزود: از فواید دیگر الکترونیک شدن جایزه کتاب سال می‌توان به این امر اشاره کرد  که غربالگری اولیه آثار بر عهده شرکت‌کنندگان است و ما دیگر با حجم بسیار زیادی از کتاب‌های رسیده به دبیرخانه مواجه نمی‌شویم.

مدیرعامل خانه کتاب اظهار داشت: ما قطع به یقین بعد از اتمام سی و سومین جایزه کتاب سال، فراخوان سی و چهارمین دوره آن را اعلام می‌کنیم.

جلیسه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دوره دوازدهم جایزه نقد کتاب نیز از سیستم الکترونیک استفاده شده، گفت: این امر باعث شد که ما بتوانیم فراخوان سیزدهمین جایزه نقد کتاب را تدوین کرده و برای ارائه آماده کنیم.

وی افزود: فراخوان سیزدهمین دوره جایزه نقد کتاب هفته آینده اعلام می‌شود و این در صورتی است که فراخوان این جایزه در دوره‌های گذشته شتابزده اعلام می‌شد.

جلیسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود جایزه کتاب سال را آیینه تمام‌نمای عمق آثاری دانست که در یک ساله اخیر در سطح کشور منتشر شده‌اند و گفت: این جایزه یکی از مهمترین رویدادهای کتاب در ایران و جهان است.

همچنین حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دبیر سی و سومین جایزه کتاب سال در بخش دیگری از مراسم رونمایی از پوستر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال گفت: دوره اخیر جایزه کتاب سال، با یک تحول یا نقطه عطفی بر شانه‌های پربار و مهم سال‌های گذشته کارش را ادامه می‌دهد و این تحول حرکت به سوی الکترونیک بودن کار است.

وی ادامه داد: جایزه کتاب سال برای تلاش‌ها، قلم‌زدن‌ها و ذهن‌ورزی‌های جامعه‌ و مردم برگزار می‌شود و نشانه توجه جامعه به حد و حدود کتاب و میراث مکتوب است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از طرفی تکیه بر اندیشه‌های ناب ثقلین دارد و از طرف دیگر همواره مهد فرهنگ و اندیشه بوده است. بنابراین طبیعی است که همیشه توجه ویژه‌ای به کتاب داشته باشد.

دبیر جایزه کتاب سال تصریح کرد: امسال نیز موسسه خانه کتاب با تمام تلاش و توان خود کار جایزه کتاب سال را پیش برده و امید است که تا یک هفته دیگر همه کارهای پژوهشی این جایزه به اتمام برسد.

وی ادامه داد: هم اکنون 218 عنوان کتاب به مرحله نهایی جایزه کتاب سال رسیده و 872 داور 4900 عنوان کتاب را بررسی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد گفت: اساسا ایجاد بنر و درست کردن پوستر یک نوع فضاسازی است و به نظرم طراحی پوستر جایزه کتاب سال کار قابل توجهی است و با این کار ما به طرف جدی‌تر شدن این جایزه می‌رویم.

همچنین افشین داورپناه معاون فرهنگی خانه کتاب در بخش دیگری از این مراسم در مورد محتوای پوستر طراحی شده گفت: پوستر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین جایزه جهانی کتاب سال را ساعد مشکی طراحی کرده است.

وی ادامه داد: استمرار و تداوم یک رویداد و واقعه نشان دهنده استمرار آن رویداد در جامعه است و جایزه کتاب سال هم همواره برگزار شده و این نشان‌دهنده تلاش اهالی قلم برای تداوم کتاب در جامعه اسلامی است.

معاون فرهنگی خانه کتاب اظهار داشت: سرو همیشه نماد تداوم در جامعه ایران بوده و ما از این نماد در پوستر کتاب سال استفاده کردیم تا نشان دهیم که تداوم کتاب چه اهمیتی دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در همه جای دنیا برگزاری مراسم‌هایی درباره یک موضوع، نماد میل عمومی به پردازش آن موضوع است و ما هم امسال مراسم رونمایی از پوستر جایزه کتاب سال را برگزار کردیم تا تاکید موکدی بر موضوع کتاب باشد.

معاون فرهنگی خانه کتاب خاطرنشان کرد: میل به کتاب باید در مرکز فعالیت‌های فرهنگی قرار بگیرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.