سرپرست دانشگاه خوارزمی از امضای تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر به منظور اعلام آمادگی و همکاری در جهت پیشگیری از اعتیاد که یکی از نیازهای جامعه است، خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ دکتر محمد علی سبحان‌اللهی سرپرست دانشگاه خوارزمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه خوارزمی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص تفاهم نامه‌ همکاری های مشترک گفت: در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه و نیل به اهداف مشترک در جهت تحقق اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در امر مبارزه با مواد مخدر این تفاهم‌نامه امضا می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از این تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک در زمینه علمی آموزشی، پژوهشی و تولید محصولات مشترک بین دانشگاه و دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با در نظر گرفتن کلیه امکانات طرفین است. 

سرپرست دانشگاه خوارزمی درباره زمینه‌های همکاری و تعهدات مشترک در این تفاهم‌نامه بیان کرد: همکاری در تربیت کادر متخصص حوزه اعتیاد در قالب دوره‌های کوتاه مدت و دوره‌های بلند مدت( پسا دکتری، و دکتری پژوهش محور ) ، تشکیل کارگروه اعتیاد با حضور اعضای هیئت علمی ،‌متخصص درون و برون دانشگاهی و کارشناسان مجرب دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های تربیتی، روانشناختی و اجتماعی مرتبط با اعتیاد، ایجاد اتاق فکر مشترک با معرفی اساتید برجسته و کارشناسان با هدف بررسی مسائل و مشکلات در حوزه اعتیاد و غیره از جمله زمینه‌های همکاری و تعهدات مشترک است.

وی عنوان کرد: مدت اجرای این تفاهم‌نامه از زمان امضا تا مبادله سه سال تمام شمسی از 21 بهمن‌ماه 94 تا 21 بهمن ماه 97 است و پس از اتمام مدت زمان تفاهم‌نامه ادامه فعالیت یا بازنگری اصلاح و تغییرات بنابه پیشنهاد کمیته مشترک با توافق بالاترین مقام طرفین قابل تمدید است . 

وی یادآور شد: در صورت بروز اختلاف، چنانچه بین طرفین تفاهمی حاصل نگردد موضوع از طریق ساز و کار مربوط حل اختلاف بین دستگاه‌های دولتی مصوب هیئت وزیران حل و فصل می شود.
 
دکتر سبحان‌اللهی خاطر نشان کرد: سیاست دانشگاه ما توجه به جامعه و نیازهای آن است. چراکه این دانشگاه از منابع و پول مردم و امکانات کشور اداره می‌شود و وظیفه ما این است که تمامی فعالیت‌هایمان را در جهت رفع نیاز مردم تعریف کنیم. این تفاهم نامه‌ها حتما بعد از امضا شدن از طرف دانشگاه‌های مختلف پیگیری‌ می‌شوند چرا که موضوع اعتیاد بحثی جدی در جامعه است که ما پتانسیل این را در دانشگاه خود می‌بینیم که بتوانیم در این جهت کمال همکاری را داشته باشیم. 

سالانه 5 درصد کاهش و پیشگیری درامر اعتیاد باید مورد توجه قرار گیرد 
در این مراسم دکتر جزینی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: با توجه به جمع‌بندی‌های صورت گرفته، بحث اعتیاد اولین آسیب اجتماعی قلمداد شده است که باید برای آن برنامه‌ای جامع در نظر گرفته شود. طبق سیاست‌های ابلاغی باید سالانه 5 درصد کاهش و پیشگیری در حوزه اعتیاد داشته باشیم که ما مبتنی بر این سیاست پیشنهادهایی را به دولت ارائه کرده‌ایم که بر 5 محور پیشگیری،‌ درمان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت‌های اجتماعی، و مقابله است. 

همچنین بر آن شدیم تا بتوانیم ازNGO ها و مشارکت‌مردم بیشتر بهره بگیریم از این رو از هزار NGO به دو هزار و 500 NGO کمک گرفته‌ایم و آنها در این زمینه ما را کمک نمودند.
 
جزینی بیان کرد: اخیرا به خصوص در امر پیشگیری اولیه از اعتیاد خیرین کمک‌های بسیار خوبی را با ما داشته‌اند و ما معتقدیم هرچه مشارکت مردم در این زمینه بیشتر شود به طبع آثار خوبی هم دارد. در واقع در بحث پیشگیری و درمان از 6 هزار و 700 مرکز درمانی که نزدیک به 750 هزار نفر را تحت پوشش دارند، هزار مرکز از سوی مردم اداره می‌شود.

وی افزود: این مراکز درمانی جوابگوی حجم مصرف مواد نیستند و ما نیاز داریم این مراکز درمانی را افزایش دهیم و بحث پیشگیری در دستور کار خود قرار دهیم . 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در بحث پیشگیری 4 محیط اساسی شامل محیط های دانش‌آموزی، محیط‌های دانشجویی، محل کار و محله‌ها را مد نظر قرار داده‌ایم. 

وی در خصوص مدارس و دانش‌آموزان عنوان کرد: سقف اعتیاد در دوره متوسطه هم که ما با تفاهم‌نامه‌هایی که با آموزش و پرورش داریم، پیشگیری را در این دوره دنبال می‌کنیم. 

در رابطه با محیط های دانشگاهی هم باید گفته شود که دانشگاه خورازمی دوازدهمین دانشگاهی است که برای بحث پیشگیری و درمان با آن تفاهم نامه امضا می‌کنیم و توانسته‌ایم در دانشگاه‌ها برای این امر اقدامات موثرتری را داشته باشیم. ما علاقه داریم که بحث مبارزه با مواد مخدر را به عنوان کار علمی دنبال کنیم. چراکه اینگونه بهره‌وری بیشتری را خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: 670 طرح و رساله و پایان‌نامه که توسط قسمت‌های مختلف دانشجویی انجام شده است روی سایت مبارزه با مواد مخدر قرار داده‌ایم، همچنین با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده‌ایم که می‌خواهند پایان‌نامه‌های خود را به این موضوع اختصاص دهند. 

جزینی بیان کرد: 20 درصد حوزه کارگری و صنعتی مواد مصرف می‌کنند لذا محیط کار برای ما بسیار مهم است و کار علمی در این زمینه را می‌طلبد. در محله‌ها هم باید خانواده‌ها را آموزش دهیم و آنها را از عواقب مصرف مواد آگاه سازیم.

جزینی گفت: در  هر 4 حوزه اساسی در بخش پیشگیری و درمان باید عوامل محافظت کننده و شناسایی عوامل خطر را برای همه مشخص نماییم و در دستور کار خود قرار دهیم. این مسئله ایجاب می‌کند که بروشورهای آموزشی و آگاه سازی‌ها را افزایش دهیم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: طبق صحبتی با مرکز گسترش رشته پیشگیری از اعتیاد را تصویب کردند و همچنین دو واحد درسی در این حوزه را مصوب نمودند و برخی از آن رشته‌ها هم از ایجاد این رشته و دو واحد درسی در دانشگاه خود استقبال نمودند. ما اگر بخواهیم در امر مبارزه با مواد مخدر موفق شویم باید مشارکت اجتماعی و به دنبال آن افزایش اعتماد اجتماعی را جدی بگیریم .  در واقع این موضوع می‌طلبد که یک سری از موضوعات که در جامعه احساس می‌شود مانند ساماندهی معتادان پرخطر را در دستور کار خود قرار دهیم. 



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار