شاعران گذشته سعی در رام کردن توسن وحشی خیالپردازی داشتند اما امروزه شاعران به آن صورت ترکتازی می‌دهند.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به چگونگی استفاده شاعران گذشته از قدرت تخیل گفت: به طور معمول سعی می‌کردند قدرت تخیل و تصویر پردازی را در خدمت  ابلاغ پیام‌های انسانی و الهی قرار دهند و به بیان حکمت،  عرفان، کرامت‌ها و فضیلت‌های انسانی بپردازند از این رو شعری که عرضه می‌کردند، مقبول و دلنشین بود.
 
وی افزود: در شعر شاعران مطرح گذشته از سنایی و عطار تا بیدل و شهریار یک تخیلی پاک و انسانی موج می‌زند این خیال پردازی نشان می‌دهد شاعران سعی کرده‌اند این توسن وحشی را رام کنند اما امروزه به تخیل صورت ترکتازی می‌دهند.
 
این شاعر با اشاره به قدرت بالای خیال پردازی بیان کرد: به دلیل آنکه قدرت خیال پردازی بالا است گاهی از ترکشان سر در می‌آورد و آنها را به مسیری می‌برد که چندان مناسب نیست این پیام دلنشین و ارزشمند نخواهد بود.
 
اسماعیلی ادامه داد: امروز نیز سعی کنیم تمام قدرت خیالپردازی را در خدمت آرمان های بیشتری قرار دهیم تا عاطفه، تخیل و تصویر پردازی در خدمت ارزشهای الهی باشد و حرفی برای گفتن داشته باشیم اگر بتوانیم از این توانمندی‌های ادبی بهره ببریم، شعر ما رستگار خواهد شد اما در صورتی که  این خیال باشد که ما را هدایت می‌کند و به دست ما را می‌گیرد به جاهای مناسبی نخواهیم رسید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار