عضو شورای شهر تهران از منتفی شدن نامگذاری کوچه‌ای به نام استاد مشفق کاشانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  همایش ملی استاد مشفق کاشانی عصر امروز با حضور علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی، حوزه هنری محمدعلی بهمنی، شاعر محمد حسینی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران و تنی چند از شاعران برگزار شد.

در این مراسم عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران با اشاره به آنکه شعرهای مشفق کاشانی از جمله اشعاری بود که آن را خوانده‌ام، گفت: قرار بود کوچه‌ی استاد مشفق کاشانی به نام وی نامگذاری شود اما این مسئله منتفی شد و قرار است در میدانی که به نام وی در حد تقاطع برادران شهید حسنی و به نام وی نامگذاری شد تندیس استاد نصب شود و بودجه این کار را در شورای شهر تهران تصویب کردیم.
 
در ادامه مراسم علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه ادبی در خصوص مشفق کاشانی گفت: استاد مشفق کاشانی با بسیاری از بزرگان روزگار محشور بود و شاعری که خود را در شعر تصریح کرده است و نقش به سزایی در تربیت سهراب سپهری داشت.
 
در ادامه مراسم رضا اسماعیلی دبیر همایش بزرگداشت مشفق کاشانی با اشاره به آنکه در زمان حیات مشفق کاشانی از مهربانی‌های این استاد بهره‌مند می‌شدم، بیان کرد: زمانی که با استاد مشفق کاشانی به سمت خانه می‌رفتیم وی برای  برطرف شدن مشکل مالی یکی از دوستان شاعر به من گفت که 6 ماه حقوق وی در وزارت ارشاد را بدون آنکه خود شاعر متوجه شود به خانواده وی بدهم این پول حقوق 6 ماه  عقب‌مانده استاد بود.
 
این شاعر در خصوص کدورتی که میان اهالی شعر و ادب پیش آمده بود، افزود: زمانی کدورتی میان اهالی ادب به وجود آمد که استاد مشفق کاشانی این مسئله را از بیماری جسمی خود سخت تر می‌دانست و هنگامی که علیرضا قزوه نامه‌ای در این‌باره به  وی داد استاد مشفق کاشانی اظهار امیدواری کرد تا جو میان شاعران آرام شود.
 
دبیر همایش ملی مشفق کاشانی ادامه داد: قرار بود کوچه بابک شرقی به نام مشفق کاشانی نامگذاری شود استاد به اینگونه مسائل احتیاجی نداشت تا اخلاق را فراموش نکنیم.
 
در ادامه مراسم محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه یکی از توفیقات وی در دوران وزارت آشنایی با اهل ادب بود، تصریح کرد: میخواستیم خیلی زودتر از روزهای پایانی مسئولیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میخواستم بزرگداشت مشفق کاشانی را برگزار کنم اما این مسئله تحقق پیدا نکرد وقتی به منزل وی می‌رفتم تواضع و فروتنی این استاد را مشاهده کردم.
 
وی افزود: استاد مشفق کاشانی مایه دلگرمی بودند. فردی در آستانه 90 سالگی در مجالس شعرخوانی حاضر می‌شد و  شعر خود را می‌خواند. وی در 17 سالگی تسنیم 12 برگ محتشم کاشانی را سرود و به شعرا عنایات خاصی داشت.
 
وی افزود: مشفق کاشانی کار خود را از روزنامه‌های محلی آغاز کرد و شاعری بود که به پیرامون خود توجه داشت.
 
در پایان مراسم محمدعلی بهمنی عضو شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه به مکتب‌خانه مشفق کاشانی بیشتر از هر جای دیگر علاقه داشت بیان کرد: استاد مشفق کاشانی آموزگار زندگی و چگونه بودنم هرچند لایق شاگردی وی نبودم آنچه استاد مدنظرش بود باشم. هرچه تلاش می‌کنم در زمینه آموختن از وی عقب مانده‌ام.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از تمبر یادبود این استاد رونمایی شد.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار