عدم آگاهی صحیح کارگردانان درباره موسیقی باعث کمرنگ شدن کارکردهای مختلف آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با توجه به اینکه یکی از مؤثرترین جاذبه‌های فیلم، موسیقی آن است و تأثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد و بهترین عامل برای انتقال احساس در صحنه‌های مختلف است و به ماندگاری یک اثر بسیار کمک می‌کند خبرنگار ما در گفتگو با سعید ذهنی آهنگساز فیلم‌های سینمایی درباره تأثیر موسیقی بر روی فیلم‌های سینمایی پرسید و وی در پاسخ گفت: سینما یا فیلم یک فرآیند است و موسیقی یکی از عواملی است که بر روی تشکیل میزانسن سینمایی می‌تواند دخالت داشته باشد. در طول زمان موسیقی در فیلم‌هایی که در جهان تولید می‌شود تأثیرگزار بوده و هست که البته این به عوامل مختلفی از جمله دیدگاه کارگردان نسبت به آن اثر و درخواست کارگردان به عنوان یک عنصر اصلی از موسیقی بستگی دارد.
 
وی ادامه داد: موسیقی می‌تواند کارکردهای زیادی در فیلم‌های سینمایی داشته باشد به عنوان مثال جغرافیای یک اثر سینمایی و یا تاریخ آن را القا می‌کند و همین طور به معرفی ژانر یک اثر سینمایی کمک کند. ولی بیشترین کاربرد موسیقی در فیلم‌هی ایرانی تشدید عواطف مخاطبان است اما این فقط یکی از کارکردهای این هنر است که متأسفانه با توجه به عدم آگاهی صحیح کارگردانان به موسیقی فقط به این مورد اکتفا می‌کنند.  
 
این آهنگساز درباره تفاوت‌ موسیقی فیلم و هنری چنین گفت: یکی از تفاوتهایی که میان این دو وجود دارد این است که اگر قرار باشد یک مفهوم عاطفی و یا اندیشه‌ای را از طریق موسیقی انتقال دهیم هیچ نیازی به پخش حرکات موزون و تصاویر نداریم اما موسیقی فیلم یک اثر مستقل نیست این نوع از موسیقی وقتی تأثیر نهایی خود را می‌گذارد که در کنار عناصر بصری دراماتیک قرار بگیرد.
 
وی  در خصوص ماندگاری یک فیلم توسط موسیقی گفت: همانطور که یک نورپردازی و بازیگر خوب می‌تواند در به ثبت رسیدن یک فیلم و ماندگاری آن اثر داشته باشد، موسیقی هم این توان را دارد اما متأسفانه معمولاً درخواست کارگردانان از موسیقی از یک حدی فراتر نمی‌رود و اکثر فیلم‌ها از مضامین تکراری زمینه موفق بوده‌اند مانند فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» با موسیقی «علی قلی» که قابل فهم و تأمل است.
 
ذهنی افزود: این روزها ما به دلیل دیر آماده شدن فیلم‌ها و مشکلات مالی و فنی مجبوریم با یک فشار کاری مضاعف مشغول به فعالیت باشیم و این باعث می‌شود که موسیقی ما پیشرفت چندانی نداشته باشد.
 
وی در بخش آخر صحبت‌های خود گفت: قرار بر این نیست که کارگردانان ما آهنگساز هم باشند اما لازم است به یک شناختی از موسیقی دست پیدا کنند و راه حل آن تلاش در این زمینه و دیدن فیلم‌های خوب است.
 
در آخر بنابر صحبت‌های گفته‌شده می‌توان به این نتیجه رسید که می‌‌توان از کارکردهای مختلف موسیقی استفاده کرد که این به شناخت کارگردان از موسیقی بستگی دارد یعنی همانطور که کارگردان طرز استفاده از دوربین فیلم‌برداری و امکانات آن اطلاع دارد می‌تواند به یک آگاهی از موسیقی نیز دست پیدا کند. امیدواریم روزی برسد که موسیقی ما در سطح جهان تأثیرگزاری چشمگیری داشته باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.