کرمان؛

پرداخت270 میلیارد تسهیلات کشاورزی در کرمان

رئيس هيات مديره صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی استان كرمان گفت:270 ‌ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به تشکل‌های عضو صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی استان كرمانطي 8 سال پرداخت شده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ، محمد رضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی افزود: در حال حاضر در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان بیش از331 تشکل فعال و فراگیر عضو هستند.

وی افزود: این تشکل‌ها در زمینه‌های زراعت، باغبانی، دامپروری، صنایع تبدیلی و آبزی‌پروری فعالیت دارند و در سال جاری حدود 50 میلیارد ریال تسهیلات به اعضاء پرداخت ‌شده است.

وی بیان کرد: بیشتر اعتبارات برای سرمایه در گردش زیربخش‌ها در عرصه‌های مختلف هزینه شده که در کنار آن برای عاملیت اجرایی طرح‌های آبیاری تحت‌ فشار و سامانه آبیاری نوین اعتباری معادل 840 میلیارد ریال پرداخت‌ شده است.

وی افزود: از محل اعتبارات صندوق برای اجرای صدها طرح در حوزه سامانه آبیاری نوین در سطح 22هزارو440 هکتار از باغات و اراضی استان اقدام شده است.

این مسئول یادآور شد: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 95 درصد است که برای 7 سال متوالی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، عاملیت اجرای طرح‌های نوین را نیز بر عهده ‌گرفته است.

رئيس هیئت ‌مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان کرمان بیان کرد: 60 درصد اعضای تشکل‌ها توانسته‌اند از اعتبارات صندوق استفاده کنند و این صندوق توانسته در اجرای طرح‌های نوین نقش مهمی ایفا کند.

وی ارزش محصولات کشاورزی استان را 10هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: به‌طور میانگین برای اداره مناسب صندوق باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد این ارزش اعتباری در صندوق موجود باشد.

وی یادآور شد: درمجموع 130 فقره تسهیلات سرمایه در گردش در دوره یکساله برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز شامل ذرت، سویا، جو، کود شیمیایی، انواع بذر گندم با کارمزد 4 درصد، در قبال عقد قراردادهای قرض‌الحسنه به مبلغ 41 میلیارد ریال پرداخت ‌شده است.

وی پیگیری وصول مطالبات را از مهم‌ترین اقدامات برای استمرار خدمات صندوق دانست و اظهار داشت: این پیگیری باعث شده تا اقساط برخی شرکت‌ها بسیار زودتر از موعد مقرر دریافت شود که این کار به سودآوری شرکت هم کمک کرده است.

رئيس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی كرمان خاطرنشان کرد: در هفت سال گذشته بیش از بیست هزار هکتار از اراضی و باغات استان با اولویت تعیین‌ شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی مبلغ 840 میلیارد ریال اعتبار از مزایای یارانه کمک نقدی و مستقیم دولت در اجرای سامانه‌های آبیاری نوین و قطره‌ای، بارانی و کلاسیک، استفاده کردند و برای حفظ منابع آبی در عرصه‌های استان نیز اقدامات مناسبی انجام ‌شده است.

وی اضافه کرد: همچنین عاملیت اجرایی طرح‌های اصلاح نژاد دام روستایی توسط بخش غیردولتی برای بهبود تولید و افزایش راندمان اجرایی در سال جاری بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بالغ ‌بر 57 میلیون ریال است.

وی در خصوص برنامه‌های آتی صندوق نیز گفت: افزایش سرمایه به ‌منظور تأمین و تجهیز منابع جدید برای سرمایه در گردش و تشکل‌های عضو و جدید، اجرای تلفیقی مدل جدید ارائه خدمت به ‌منظور اثربخشی هر چه بیشتر منابع صندوق به نفع نیازهای تولید کشاورزی از برنامه‌های آینده است.

این مسئول یادآور شد: اقدام برای تشکیل صندوق‌های شهرستان‌ها با اولویت شهرهای رفسنجان،سیرجان، بردسیر پیگیری عملیاتی شدن خطوط اعتباری با بانک‌های عامل برای تأمین نیازهای مقطعی و کوتاه‌مدت تشکل‌ها و اعضا و توسعه بیمه محصولات کشاورزی از دیگر برنامه‌هایی است که در صندوق برای اجرا پیش‌بینی‌شده و در اولویت قرارگرفته است.

وی با بیان مهم‌ترین خدمات انجام ‌شده در صندوق اظهار داشت: نصب و استقرار تجهیزات و سیستم‌های امنیت شبکه و ارتقا و به‌روز نگهداری سیستم‌ها و فرآیندها، ارتقاء سیستم‌های عامل رایانه‌ای، تهیه برنامه بانک اطلاعاتی برای تولیدکنندگانی که با صندوق قراردادهای تسهیلاتی دارند و کمک‌های بلاعوض دریافت می‌کنند و استفاده از سامانه متمرکز آبیاری نوین تحت شبکه توسط صندوق عملیاتی شده است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: پرداخت ، کشاورزی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.