رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موارد ابتلا به تب مالت در کشور افزایش پیدا کرده است که مهمترین اقدام در این خصوص انجام واکسیناسیون است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدی گویا رئیس مرکز  بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حاشیه نشست معاونین بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در خصوص شیوع بیماری تب مالت گفت: موارد ابتلا به تب مالت در کشور افزایش پیدا کرده است استان‌های غربی، مرکزی و شمال غربی بیشتر از سایر مناطق به این بیماری مبتلا می‌شوند اکنون بهترین فرصت است که با همکاری‌های بین بخشی طوری برنامه ریزی کنیم که در سال 95 موارد ابتلا به این بیماری کاهش یابد. 

وی افزود: در سال 93 بیش از 20 هزار نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند‌. آمار مبتلایان سال 94 هنوز جمع آوری نشده است اما پیش بینی می‌شود که این آمار قدری افزایش پیدا کرده باشد. 
مرگ بر اثر بیماری تب مالت حدود 100 مورد بوده است‌. 

گویا با اشاره به اینکه باید اقدامات جدی در خصوص تب مالت صورت گیرد، عنوان کرد: واکسیناسیون تب مالت مهمترین اقدام است. تعداد واکسن‌ها برای کل دام‌ها کافی نیست. هر چه واکسن‌ها کیفیت بهتری داشته باشند موارد ابتلا به این بیماری نیز کمتر خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه تولید واکسیناسیون تب مالت توسط انستیتوی رازی انجام می‌شود، اضافه کرد: انستیتوی رازی پتانسیل تولید لازم را برای واکسن تب مالت دارد همچنین این مرکز قادر به صادرات نیز می‌باشد. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: مراکز نگهداری و عرضه دام‌ها باید کاملا تحت کنترل قرار گیرد همچنین این مراکز باید متولی داشته باشند تا سلامت دام‌ها دقیقا بررسی شود. یکی دیگر از اقدامات موثر برای جلوگیری از شیوع تب مالت کنترل مراکز جمع‌آوری شیر در سطح شهرستان ها است. زیرا این مراکز باید شیر روستاییان را به کارخانجات منتقل کنند. 

وی ادامه داد: ما به شدت مدافع لبنیات پاستوریزه هستیم زیرا سالم‌ترین لبنیات، انواع پاستوریزه آن هستند مردم اطمینان داشته باشند که این لبنیات کاملا مورد اطمینان است‌. 

وی در خصوص وجود شبهاتی در مورد لبنیات پاستوریزه بیان کرد: اگر در قسمتی هم مشکل پیدا شود، به راحتی بر طرف می‌شود. لبنیات سنتی نیز تنها به شرط تضمین تاییدیه سلامت از بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل مصرف می‌باشند. 

گویا در مورد بهسازی آغول‌ها خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که باید در روستاها سامان پیدا کند بهسازی آغول‌ها است زیرا به روش سنتی نمی‌توان دام‌ها را نگهداری کرد از طرفی یکی از راه‌های انتقال تب مالت تنفس در فضای آلوده آغول است. 

وی تاکید کرد: آموزش روستاییان از دیگر موارد حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. در استان لرستان 40 هزار کلاس آموزشی برای آموزش دانش‌آموزان برگزار شده است. 

رئیس مرکز  بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تب مالت به ندرت باعث مرگ می‌شود، اذعان کرد: این بیماری بسیار موزی و آزار دهنده است زیرا استخوان‌ها، مفاصل‌ و ارگان‌های حیاتی بدن مانند قلب و مغز را درگیر می‌کند و در واقع بیشتر از اینکه مرگ زا باشد موزی است. گفتنی است، موزی‌ترین نوع تب مالت در ایران و منطقه خاورمیانه دیده می‌شود بنابراین باید جدی گرفته شود. 

موردی از زیکا در کشور گزارش نشده است
گویا با اشاره به اینکه بیماری زیکا یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش پشه به انسان منتقل می‌شود، گفت: از 4 سال پیش برنامه ریزی کرده‌ایم و رد این پشه را زده‌ایم 200 شهر را کنترل حشره‌شناسی کرده‌ایم فقط در یک منطقه کوچک رد این حشره را پیدا کردیم که در آن منطقه کنترل های انجام شده موفق بوده است. 

وی ادامه داد: درد استخوان،‌ مفاصل و ورم ملتهمه چشم از جمله علامت‌های این بیماری است گفتنی است جایگاه این بیماری در آفریقا است اما این حشره به آمریکا رفته است. این انتقال بیانگر وسیع‌تر شدن گستره جغرافیایی و تغییر ماهیت بیماری است. در برزیل بچه‌هایی متولد شده‌اند که دچار بیماری کوچکی مغز هستند اما هنوز ارتباط دقیق بیماری با این حشره مشخص نشده است. 

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: چهار تیم در دنیا تلاش می‌کنند تا راه انتقال بیماری زیکا را پیدا کنند این بیماری در بالغین مخصوصا در مردان ناراحتی‌های عصبی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به فلج شدن فرد شود. که البته این عارضه نیز هنوز به طور کامل اثبات نشده است. خوشبختانه موردی از بیماری زیکا در ایران و خاورمیانه گزارش نشده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار