وزیر بهداشت پیشرفت طرح تحول سلامت را وابسته به منابع و پایداری آن دانست و گفت: یکی از عواملی که ما را بی‌خواب می‌کند، موضوع کمبود منابع در طرح تحول سلامت است .

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،‌هاشمی هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش کشور در همایش یازدهمین سال اجرای طرح پزشک خانواده سخنان خود را با نارضایتی از برخی گفته‌ها اینگونه آغاز کرد: متهم شدیم به اینکه بهداشت نمی‌دانیم چون جراح هستیم. این موضوع را به این دلیل که به حوزه بهداشت مربوط است، بیان می‌کنم. عقید بر این است که بر خلاف گفته برخی مخالفان، پیشگیری مقدم بر درمان است و آنچه که در حوزه سلامت اهمیت دارد، منفعت مردم در کنار رضایتمندی آنهاست که بسیاری صرف نظر از رضایت مردم اقدام به تشخیص منفعت آنها می‌کنند.این درحالی است که مردم کشور ما از فرهنگ بالایی برخوردارند و رضایتمندیشان بیانگر نفعشان است. 

وی ادامه داد: قسمت اصلی فعالیت ما بهداشت و پیشگیری است که در این مسیر معاونان و روسای دانشگاه‌ها کارنامه درخشانی دارند، البته این سربلندی شروع کار است و برای همه‌گیری آن در میان مردم نیاز به یک و یا دو دهه فعالیت احساس می‌شود. اجرای پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر، تحت شبکه قرار دادن 24 میلیون نفر، تربیت افراد مسئولیت پذیر و تهیه جزوات و فراهم کردن محل مناسب ارائه خدمت کار بزرگی است که انجام شده اما هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
 
هاشمی از روزی که برای کسب رای اعتماد به مجلس رفت یاد کرد و گفت: با بیان طرح پزشک خانواده تعجب برخی نمایندگان را برانگیختم و اینان معتقد بودند که اجرای این طرح حداقل 15 سال به طول می‌انجامد، در حال حاضر این طرح حدود 10 سال نیاز به کار دارد و مجلس و دولت نیز باید از این طرح حمایت کند، به طوری که خودشان پزشک خانواده انتخاب کنند و داخل شبکه قرار بگیرند. 

وی تصریح کرد:اگر قانون گریز باشیم و به دنبال رانت، این اقدامات موثر صورت نمی‌گیرد. افزایش عدالت در حوزه سلامت و دسترسی از جمله وظایف پزشک خانواده است و این حوزه باید برای تمام آحاد مردم سلامت را فراهم کند.اکنون سلامت در کشور به علت نبود منابع و مدیریت درست به یک نسبت نیست و نیاز به قوانین داریم که در زمینه صنعت غذا و دارو و رسانه از بیمار شدن مردم جلوگیری کند. 

هاشمی سال آینده را از نظر سیاسی سالی سخت خواند و ادامه داد: تا در مسند هستیم، پاک‌دست و مشروعیم ولی زمانی که ترک خدمت کنیم تمام بدی‌ها نصیبمان می‌شود، البته سعی داریم زمانی که در سمت هستیم حرفمان را بزنیم . 

وزیر بهداشت بیان کرد: در پیشرفت طرح تحول سلامت موضوع منابع و پایداری نقشی اساسی دارد و کمبود منابع یکی از عوامل بی‌خوابی ما محسوب می‌شود. منابعی که برای استمرار این طرح لازم است از جنس گفته برخی مخالفان نیست بلکه همان پول و یا حتی 70 درصد پولی که در سال 92 درخواست کردیم در حوزه سلامت اعتبارات از جنس هزینه است، به این معنی که ما برای پرداخت هزینه دارو ، پزشک ، آب و برق نیاز به پول داریم و مسئله دوم بیمه است، البته بحث بیمه مربوط به صنعت آن،‌ مسئولیت‌پذیری دولت و مجلس در قبال بیمه‌هاست که این دولت هم همچون دولت قبل موضوع را به بعد موکول می‌کند.

 وی در خصوص مسئله بعدی که در پیشرفت طرح تحول سلامت نقش دارد این گونه توضیح داد: در موضوع آموزش پزشکی دخالتها بسیار است و این مداخلات که در حوزه سلامت نیز دیده میشود، کار را دشوار می کند. از طرفی دستگاه ها نیز مشکلاتی را برای سلامت مردم به وجود می آورند که شورای عالی سلامت و امنیت غذا باید پیگیر موضوع باشد.

وی تصریح کرد: بخش آموزش حوزه پزشکی با جان مردم سروکار دارد، به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد، همچنین توجه به ساختار وزارت بهداشت و حوزه سلامت لازم است.بنده موافق ادغام آموزش و حوزه سلامت هستم اما دولت آموزش را نادیده گرفته است.

هاشمی از محدود کردن بهداشت در حوزه روستاها گفت و تاکید کرد: به نظر می‌رسد از نظر ساختاری به تغییرات جدی نیاز داریم و تعریف  آنچه که انجام داده ایم، هنر نیست بلکه می بایست برنامه ها را همچون برنامه پزشک خانواده با طمانینه ادامه دهیم، جدا از فرهنگ عامه و تعهد سیاسی مدیران ارشد کشور و منابع، ساز و کار طرح پزشک خانواده در کشورمان سال ها زمان می‌برد.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرایی کردن نظام ارجاع تصریح کرد: نظام ارجاع را ابتدا می بایست در شبکه دولتی اجرا کنیم و سپس در بخش خصوصی راه پیدا کنیم. فراهم کردن فیزیک نظام ارجاع الزامی است، به این معنی که برای مثال افزایش کیفیت تخت‌های بیمارستانی صرفا نباید به افزایش تعداد آنها منتهی شود، در حال حاضر 85 هزار تخت بیمارستانی داریم که بالای 54 هزار تخت فرسوده هستند.

وی افزود: پزشک خانواده به دلیل نوع رفتار نادرست مردم احساس می‌کنند جایگاه یک منشی را دارد و وظیفه اصلی خود را مهر زدن می بیند و بیمار نیز تصور می کند شرایطی را برای وی فراهم کرده ایم تا دسترسی او را به متخصص دشوار تر کنیم.

وی با اشاره به ادعای برخی مبنی بر یک بهورز به ازای 750 نفر گفت: اگر منبع مالی تأمین بود، می‌توانستیم به ازای هر 500 نفر یک پزشک را استخدام کنیم. به کار گماردن یک بهورز برای 750 نفر تفکری است که در سال 53 جای دارد، زمانی که نه جاده داشتیم و نه سواد اما این طرح اکنون هدر دادن منابع است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش کشور در جمع خبرنگاران در خصوص گلایه پزشکان خانواده از قرار دادی بودن و نداشتن امنیت شغلی گفت: من این مسئله را قبول ندارم و فکر نمی‌کنم که نیاز به استخدام تمامی نیروها لازم باشد. هیچ کجای دنیا فعالان در بخش دولتی استخدام رسمی نیستند. 

وی ادامه داد: در کشوری مانند ژاپن با جمعیت بالایی که دارند فقط 300 هزار نفر کارکنان دولت استخدام رسمی هستند که این مقدار کمتر از مقدار نیروهای وزارت بهداشت در کشور ماست. 

هاشمی افزود: استخدام رسمی نیروهای دولت موجب ناکارآمدی دولت و افت خدمات می‌شود دولت می‌بایست از طریق بیمه‌ها خرید خدمت کند و وزارت بهداشت نیز سیاست‌گذار و ناظر باشد. 

اختلاف 300 برابری درآمد پزشک نسبت به پرستار فضاسازی است 
وزیر بهداشت درمان و آموزش کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص اظهار نظرهای اخیر منتقدات طرح تحول در مود اختلاف دریافتی پزشکان و پرستاران  گفت:  اختلاف 300 برابری درآمد پزشک نسبت به پرستار  فضاسازی است ودود این ادعا به چشم مردم می‌رود کسی که توان اظهار نظر دراین زمینه را داردمعاون درمان است. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت دریافتی پزشک عمومی نسبت به پرستار 1.7 برابر و پزشک تخصصی نسبت به پرستار زیر 5 برابر است که از نظر من این آمار صحیح است . 

وی ادامه داد: اگر فردی خارج از این قاعده نظردهد ظلم مرتکب شده است.و اینکه کسی پشت تریبون ادعا کند پزشکان نسبت به پرستاران 300 برابر حقوق بیشتردریافت می‌کنند خلاف تصور است. 

هاشمی افزود: تمامی فایل‌های درآمدی کشور در اختیار ماست و اگر فردی از روی کم‌اطلاعی و مقصد سیاسی این مسائل را مطرح کند به مردم ظلم می‌کند در تمام کشورهای دنیا نیز همین نسبت برقرار است.

وی تصریح کرد: اگر دولت به موقع حق بیمه‌ها را پرداخت کند و به تبع آن بیمه‌های پایه و تجاری به وظایف خود عمل کنند به جرات می‌توان گفت: نسبت‌ها نسبتهای منطقی است. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار