رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه روزی ۱۰ بیمار سوختگی در ایران می‌میرند گفت: لباس سوختگی تا ۸۰ میلیون ریال هزینه می‌برد بیمه نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛شاید اگر اتفاقى رخ ندهد و حادثه های زنگ خطر کمبود تخت های بیمارستانى و مهم تر از آن مراکز درمانى را که در این زمینه فعالیت مى کنند را به طور جدی برای مسئولان نظام بهداشت و درمان به صدا در نیارود باز هم کسى به فکرنیفتد که در این باره باید اقدامات و برنامه های دراز مدت و کوتاه مدتى را در دستور کار قرار داد، آمار بالای فوت بیمارانى که دلیل مراجعه آنها به بیمارستان های تخصصى در این حوزه سوختگی است نکته ای است که نباید از کنار آن به سادگی
گذشت.

سوختگی هشتمین عامل مرگ زودرس
با وجود این که سوختگی از جمله مشکلاتی است که سالانه جان  افراد زیادی را می گیرد اما هنوز تا حمایت های مکفی راه زیادی را در پیش دارد زیرا حتی اگر فرد از حادثه سوختگی هم نجات پیدا کند تا مدتها و حتی در مواردی هم تا پایان عمرش دچار مشکلات جسمی و روحی زیادی خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص میزان تاثیر سوختگی در افزایش مرگ و میرها و بار درمانی حاصل از این عارضه در کشور می گوید: متاسفانه در سال 1990 سوختگی در عرصه جهانی جزء دهمین علت مرگ و میر تلقی می‌شد که متاسفانه به علت افزایش بی‌توجهی‌ها و گاهی سهل‌انگاری‌ها در این زمینه از هر نظر موجب شد که سوختگی هشتمین عامل مرگ زودرس در ایران شود به گونه‌ای که این موضوع از سوی دیگر سوختگی را جزو سیزدهمین عامل بار سنگین بیماری‌ها و افزایش رو به رشد هزینه‌های درمان در کشور قرار داده است اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود زیرا اکنون از هر دو بیمار سوخته به طور میانگین یک بیمار در اثر سوختگی جانش را از دست می‌دهد.

با این تفاسیر انتظار می رود پوشش بیمه مناسبی برای این عارضه در نظر گرفته شود تنها 10 درصد از خدمات درمان سوختگی در کشور تحت حمایت بیمه‌ها قرار دارند.

سوختگی هر روز جان 10 نفر را می‌گیرد
محمد جواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه آمارها حاکی از مرگ روزانه 10 نفر بر اثر سوختگی در کشور‌ است گفت: علاوه بر این موضوع برای سنجش میزان سوختگی شاخصی تحت عنوان ( ال . آی . فیففتی ) ( L.I.50 ) وجود دارد که طبق آن هر چقدر درصد سوختگی زیر 50 درصد باشد شانس زندگی بیمار بیشتر است در حالیکه اغلب سوختگی ها از 60 درصد نیز فراتر می‌رود‌.

وی افزود:عقب ماندگی های سوختگی کشورمان نسبت به سایر کشورها 40 تا 60 درصد است. 

بیماری فقیری که گریبان پایین شهری ها را می گیرد
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی معتقد است: بیشتر آمارهای سوختگی مربوط به خانواده‌های کم برخوردار و در مناطق محروم است که با وجود سیستم‌های گرمایشی نوین و استاندارد همچنان روش‌های کاملا سنتی همچون بخاری‌های قطره‌ای، علاء الدین، تشت‌های زغالی و ... استفاده می کنند و به همین علت در اغلب موارد افراد با مجاورت در کنار چنین سیستم‌های گرمایشی خطرناکی دچار سوختگی‌های درجه یک و حتی درجه سه می‌شوند که نمونه بارز آن آتش گرفتن بخاری غیر استاندارد در یکی از مدارس کشورمان بود. 

کمبود 2000 تخت سوختگی  
محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص تخت های آی سی یو می گوید: در حال حاضر 870 تخت سوختگی در کشور داریم که 100 تخت از آن متعلق به آی سی یو ویژه سوختگی است. براساس طرح سطح‌بندی خدمات درمانی،نیاز کشور به تخت سوختگی شامل 2000 تخت سوختگی که 400 تخت از این تعداد متعلق به آی سی یو است، می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در زمینه‌ درمان سوختگی‌ها در کشور وضع‌مان خوب نیست، اظهار داشت: به طور میانگین و بر اساس آمارهای غیر رسمی سالانه 28 هزار نفر در اثر سوختگی در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری می‌شوند اما با وجود مشکلات فراوان همچنان کلینیک جامع سوختگی در کشور نداریم و نیز تخت‌هایی که هم‌اکنون در مراکز سوختگی برای بیماران سوخته استفاده می‌شود آن طور که باید استاندارد نیستند زیرا تخت استاندارد سوختگی باید در اتاق ایزوله و بدون نیاز به خروج بیمار از اتاق قرار گیرد.

یک دست لباس سوختگی 8 میلیون ناقابل!
مشکلات حوزه درمان سوختگی تنها به کمبود تخت خلاصه نمی شود چرا که هزینه های سنگین آن حتی در مواردی تا پایان عمر بر دوش این بیماران بر سنگینی می کند. 

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود های شدید تخت های سوختگی گفت: بزرگترین مشکل در این بخش درمانی نیاز به تخت است از طرفی هم ساخت بخش‌های سوختگی بسیار پرهزینه است. برای افزایش بهبود درمان سوختگی نیاز به مراکز ICUهای مدرن و پرستار متخصص داریم که اگر در این زمینه موفق عمل کنیم، گام‌های بلندی در مجموعه سلامت کشور برداشته می‌شود. 

وی ادامه داد: گران بودن هزینه دارو ها و پانسمان های نوین از دیگر مشکلاتی است که این بیماران است.هاغلب خدمات درمان سوختگی به جز پانسمان های نوین از پوشش بیمه ای برخوردار هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: لباس سوختگی برای بیماران سوخته همانند انسولین برای دیابتی‌ها است ولی متاسفانه لباس سوختگی بسیار گران بوده به طوریکه هزینه آن از یک تا 8 میلیون تومان است و هر 6 ماه یک بار نیز باید بیمار این لباس را عوض کند و متاسفانه بیمه‌ها هنوز لباس سوختگی را پوشش نمی‌دهند کما اینکه تامین اجتماعی قبول کرده است تا این پوشش‌ها را انجام دهد.

وی به مقوله پماد سوختگی نیز اشاره کرد و گفت: پمادهای سوختگی بسیار برای بیماران سوخته واجب است ولی قیمت‌های آن بالاست و هر کدام بالغ بر 100 هزار تومان هزینه دارد و این در حالیست که یک بیماری که حداقل 30 درصد سوخته است باید در یک ماه حداقل 5 تا 6 پماد استفاده کند که رقمی بیش از 600 هزار تومان می‌شود.

اولین کلینیک جامع سوختگی کشور سال آینده راه‌اندازی می‌شود
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید: طبق وعده‌های دولت قرار بود تا پایان سال 94، 2400 تخت سوختگی داشته باشیم تا این که سرانجام با اعلام حمایت وزیر بهداشت برای گسترش خدمات ویژه درمانی برای بیماران سوختگی بزرگترین و جامع‌ترین کلینیک سوختگی کشورمان برای نخستین بار سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

کلینیکی که انتظار می‌رود با حمایت‌های مسئولین بهداشت و درمان کشورمان خدمات ویژه‌ای همچون فیزیوتراپی،‌ کاردرمانی، لباس سوختگی که هزینه تقریبی یک تا 8 میلیون تومان است داروها و پمادهای جدید سوختگی،‌ پانسمان‌های جدید و ویژه سوختگی‌های درجه 2 و درجه 3 و همچنین خدمات ویژه تخت‌های استاندارد در آن ارائه شود زیرا در حال حاضر هر بیمار سوخته برای درمان‌های پایه و اولیه خود نزدیک به 5 میلیون تومان هزینه درمانی نیاز دارد.

معاو درمان وزیر بهداشت نیز خاطر نشان کرده است: گفتنی است 115 تخت ICU سوختگی تا دو ماه اینده در 11 مرکز و بخش راه اندازی می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
منم پسرم سوخته نمیتونم درمانش کنم شرایط روحی بدی داریم به خاطر وضعیتش
United States of America
سام
۱۲:۳۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
با سلام.
بجز سرما خوردگی همه خدمات پزشکی هزینه بالایی دارند
بیمه هم فقط برای عده ای نان دوتی شده.
برای مثال یک نفر مثل من که بیش از سی سال ماهیانه پول مرداخت کرده برای اولین بار نیاز به استفاده از بینه برای گرفتن یک MRI یا سی تی اسکن از زانوی پا دارم . متوجه شدم باید آزاد حساب کنم چون بیشتر مراکز که دستگاه دارند قرار داد با بیمه ندارند و بیمارستانهای دولتی هم وقت طولانی میدهند و بیمه هم فقط بخش بسیار اندکی را پرداخت میکند و باید بیش تز 80 درصد هزینه را خودم بدهم.مگر اینکه بیمه تکمیلی داشته باشم که بابتش باید ماهیانه حدود دوبست هزار تومان پول بدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
دولت بیشتر به ببماران سوختگی رسیدگی کند،لباس سوختگی را پیشرفته تر کنید .
آخرین اخبار