ارگ راین در استان کرمان دومین بنای خشتی بزرگ جهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری با اشاره به اینکهارگ راین در جنوب غربی شهر کنونی رایندر استان کرمانقرار داردگفت :این بنای خشتی تا حدودی به ارگ تاریخی بم شبیه‌است و بر فراز تپه‌ای قرار دارد.

جهانشاهی افزود:ارگ راین با 20 هزار متر مربع مساحت دومین بنای خشتی جهاناست.

وی افزود:قلعه راین یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کهن راین است و بر موجودیت راین قبل از اسلام مهر تأیید می‌نهد. گفته می‌شود قدمت آن به دوره ساسانیانبر می‌گردد.

جهانشاهی با بیان اینکهنقشه قلعه تقریباً مربع شکل و با چندین برج در اطراف مزین شده‌استخاطرنشان کرد:دور تا دور قلعه را حصاری در برگرفته که ارتفاع آن بیش از ده متر استوتنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سر در بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان یادآورشد :عناصر قلعه عبارت‌اند از بازار، اصطبل (تابستانی و زمستانی)، زورخانه، خانه‌های اعیانی و محله عامه نشین، این قلعه بخش عامه نشین و اعیان نشین دارد و فضاهای معماری مورد نیاز مردم مانند زورخانه، مسجد و اصطبل در آن دیده می‌شود، مصالح کلی آن از خشت خام است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارگ ، راین ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار