جشن تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب؛

درد و دل بچه‌های انقلاب با رئیس جمهور/ حاتمی‌کیا: نام جشنواره فجر را تغییر دهید/بادیگارد، سیانور و جشن‌تولد برگزیدگان جایزه ققنوس

پنجمین جایزه سینمایی ققنوس و اولین جایزه سینمایی آیینه با تقدیر از برگزیدگانش در تالار اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان داد.

درد و دل بچه‌های انقلاب با رئیس جمهور/ حاتمی‌کیا: نام جشنواره فجر را تغییر دهیدبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اختتامیه پنجمین جایزه سینمایی ققنوس و اولین جایزه سینمایی آیینه با حضور محمد خزاعی تهیه کننده سینما و دبیر جشنواره بین المللی مقاومت، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، بهروز افخمی، بابک حمیدیان، محسن یزدی دبیر جشنواره، ساعت 19:15 امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، کلیپی از فیلم‌های انقلابی سال‌های پیش سینمای ایران از جمله آژانس شیشه‌ای، بوی پیراهن یوسف، از کرخه تا راین پخش شد.

محسن یزدی دبیر جایزه مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب در این مراسم گفت: امشب دو جشن در یک سالن برگزار می‌شود. اولین جایزه مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب و پنجمین جایزه سینمایی ققنوس است. مجمع تشکیل شده که بتواند جوانان دغدغه مند و مشتاق را دور هم جمع کند. پنجاه نفر از نویسندگان و قلم به دستان سینمای انقلاب در اینجا تقدیر می‌شود. این جریان معتسد است سینما باید قوی باشد و قدرتمند قدم بردارد. این حرکت از این پس هرسال تکرار خواهد شد و امیدواریم هرسال بهتر و قدرتمندتر ظاهر شود.

وی ادامه داد: جایزه سینمایی آیینه‌ای برای مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب است و جایزه سینمایی ققنوس برای برگزیده آثار جشنواره فیلم فجر است.

*برگزیدگان رسانه جایزه سینمایی آیینه
لوح تقدیر و جایزه بهترین نقد فیلم / محمد رضا باقری از نسیم برای فیلم «بادیگارد»

لوح تقدیر و جایزه ویژه- تسنیم/ بهترین معرفی فیلم/ رضا محرری برای فیلم «ایستاده در غبار»

یادداشت - سجاد مهرگان / نقد پوستر رسمی جشنواره فیلم فجر

گزارش سینمایی /محمدرضا شهبازی- سوره سینما/ برای گزارش طنز لانگ شوت

*جایزه سینمایی آیینه/ بخش فیلم‌ها

از بهروز افخمی و مهدی پور همسر شهید باغبان و وهب همدانی فرزند شهید سردار همدانی دعوت شد تا تندیس‌ها را اعطا کنند.

محمد همدانی برای ساخت انیمیشن «فهرست مقد»س تندیس آیینه را دریافت کرد.

همچنین به احسان محمد حسنی تهیه کننده «بادیگارد» تندیس آیینه در بخش امید اهدا شد.

احسان محمد حسنی بعد از دریافت جایزه خود گفت: حلاوت دریافت این هدیه در این محفل و شیرینی دستکش دستباف آن مادر شهید و کلوچه عمار برای من از صدها مرغ و سیمرغ شیرین‌تر است.

در ادامه نامه‌ای با عنوان درد و دل بچه‌های انقلاب با رییس جمهور قرائت شد که در ادامه می‌خوانید:

بحت ما با شما دعوای کوچک از جنس مرغ و سیمرغ نیست آدرس غلط ندهند. درد ما این است که به زور می‌خواهید حقنه کنید. دوره انقلاب تمام شده و مردم انقلاب را دوست ندارند. بادیگارد به نماد تبدیل شدهاست . بادیگارد‌های شما تا کی می‌خواهند دیوارهای پوشالی را با کاغذهای رنگی تزیین کنند.

خانواده مدافعان حرم نیازی به سکه‌ها در جشنواره فجر ندارند. سهم مدافعان حرم حتی یک فیلم نبود؟ حتما باید برج میلاد و آزادی را منفجر کنند تا به خود بیایید؟

برای خالی نبودن ویترین از یک اثر پاک دفاع مقدس استفاده کردید. شما نام شهدا را میخواهید نه راهشان را. گیریم حاج ابراهیم ما را دیپلمات‌های شما سر بریدند با لشکری که پشت حاج ابراهیم ایستادند چه می‌کنید؟ ضرر می‌کنید آقای رییس جمهور ضرر می‌کنید.

جایزه ویژه هنرمندان برای بازی در فیلم «بادیگارد» به بابک حمیدیان رسید.

بابک حمیدیان در این مراسم گفت: بخش اعظم هویت خود را بابت نقد منتقدات سینما می‌دانم. تلاش می‌کنم خودم باشم. احترام جمع فرهیخته و بزرگان سینما را برای خودم واجب می‌دانم. دستتان را می‌بوسم آقای نصیریان. انشاالله سایه شما بزرگان بر سر ما و سینما باشد.

تندیس آیینه به بهروز شعیبی برای فیلم «سیانور» اهدا شد.

بازیگر نقش احمد متوسلیان جایزه را به نیابت از کارگردان گرفت و یادداشت کارگردان خواند. وی در این یادداشت از حبیب الله والی نژاد تشکر کرد و جایزه‌اش را به وی تقدیم کرد.

سپس یک متن قرائت شد که در آن خاطراتی از حبیب الله والی نژاد در فیلمسازی‌های روایت فتح بود.

خیلی حرف‌ها زده شد و خیلی از دوستان قدیمی را دیدم. این دوستان به من روحیه دادند. من هم بچه مسجد و هم حوزه هنری هستم. امیدوارم همدل و یکصدا بشویم و مرزها را بشکنیم و باهم دوباره مثل قدیم‌ها کار کنیم.

این راه باید ادامه پیدا کند. ما بچه‌های جواد الائمه هستیم که همه از پیشینه آن با خبر هستند. استادانی مثل بهزاد بهزادپور و فرج الله سلحشور به ما خیلی چیزها یاد دادند.

در ادامه مراسم با یاد کردن از مرحوم رسول ملاقلی پور قطعه «میم مثل مادر» پخش شد.

کلیپ تصویری از ابراهیم حاتمی‌کیا پخش شد که در آن این کارگردان با از اعتراض اش جشنواره فجر گفت: من معترض شدم و گفتند چون سیمرغ نگرفته اعتراض کرده. من همچنان معترصم چون جشنواره فجر سال‌هاست با انقلاب زاویه گرفته است. من پیشنهاد می‌کنم نامش را تغییر دهند و نامش را جشنواره ایرانی بگذارند و از فجر انقلاب صحبت نکنند.

روح الله رجبی دبیر جایزه ققنوس ادامه داد: سینمای انقلاب سال‌هاست که با حمایت و بدون حمایت تلاش خود را کرده و قلم بر زمین نگذاشته است. هدف همین دورهمی جمع شدن‌ها و همین فعالیت ها است. سینمای انقلاب سینمای مردم انقلابی است نه سینمای اشرافیت. امیدواریم اهالی سینمای ما بتواند در مقابل اشرافیت بایستد و سخن مردم و امت اسلامی باشد.

سکانسی از فیلم آژانس شیشه ای به صورت زنده در صحنه اجرا شد.

دو تندیس آیینه و ققنوس برای فیلم «بادیگارد»  به ابراهیم حاتمی کیا رسید.

ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از دریافت جوایزش گفت: حوزه هنری برای ما سالهاست خانه است‌. انشاالله حال آقای سلحشور بهتر شود. دیروز در محفل خانواده شهیدان دانشمندان هسته‌ای و مدافعان حرم بودم‌. یک اتفاقی دارد در سینما رخ می دهد. یک دعوایی برسر ظرف و مظروف و فرم و محتوا در اوایل انقلاب در سینما بود. سینما به بت و یک گوساله سامری تبدیل شده که آنقدر به سینما اهمیت می‌دهند که محتوا از یاد می‌رود. در حوزه نقد، جای دغدغه محتوا خالی است. ظرف و مظروف باید با هم پیش بروند. اهمیت دادن بیش از حد به فرم و قاب ما را گمراه می‌کند. همه حرف‌ها را گفتیم ولی از حرف اصلی باز ماندیم.

وی ادامه داد: حرف‌های ارزشی مسئله نیست. این گوساله سامری صدا و زر و زیور دارد ولی اگر صدایی که باید از آن بلند شود، نشود هیچ ندارد. کارگردان سینما رسما دهه فجر را به تمسخر گرفته و فقط به فکر ظاهر سینماست و ارزش آن را از یاد برده‌اند.

از علی نصیریان برای بازی درخشان در «شکارچی شنبه» تقدیر کردند.

نصیریان در این مراسم گفت: از برگزارکنندگان این مجلس سپاسگزارم. جایزه و تقدیر از من گذشته باید به جوانان داده شود. حرکات شورانگیز جوانان خیلی خوب است هر زمانه‌ای استعدادهای خود را دارد. آرزو می‌کنم کارهای درخشان بیشتری ببینیم. 

وی با تمجید از حاتمی‌کیا گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند من بابت «شکارچی شنبه» پول گرفتم در حالیکه کمتر از دستمزدم گرفتم. من در شمال کشور بودم که فیلمنامه به دستم رسید. کاراکتر پیچیده و فیلمنامه شکارچی برایم جذاب بود. هر نقشی را بازی کردم دوست داشتم. حاتمی‌کیا درست می‌گوید که باید به کاری که میکنی اعتقاد داشته باشی. کار مناسبتی اثر جالبی از کار در نمی‌ٱید.

سه رسانه خبرگزاری مهر، تسنیم و روزنامه جوان و دو منتقد تقدیر شدند و  فیلم «بادیگارد»، فیلم «سیانور»، فیلم «جشن تولد»، فیلم «دلبری»، انیمیشن «فهرست مقدس»، فیلم «ایستاده در غبار» به ترتیب تندیس ققنوس گرفتند.

بهروز شعیبی گفت: امشب یک اتفاق جالب برای من افتاد. در هجده سالگی در تست فیلم «آژانس شیشه‌ای» قبول شدم. آقای حاتمی‌کیا خوشحالم که هستید و ما از روی دست شما می‌نویسیم.

فیلم «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی بخاطر پرداخت به موضوع تروریسم توانست سومین جایزه ققنوس را دریافت کند.

همسر شهید روح الله قربانی در این مراسم گفت: افتخار این را داشتم که دو سال زندگی شیرین با کسی را داشتم که در راه حرم حضرت زینب (س) شهید شد.

وی سپس یک متن خطاب به همسر شهیدش قرائت کرد.

عباس لاجوردی کارگردان «جشن تولد» گفت: من برای فیلمبرداری دو ماه تمام دخترم را ندیدم. مانده‌ام که بچه‌های مدافعان حرم چه می‌کنند. حتی یک پوکه به ما برای ساخت فیلم ندادند. سینمای انقلاب و دفاع مقدس ذخیره انقلاب است.

والی نژاد به نیابت از محمدحسین مهدویان تندیس را از همسر شهید صیاد طاهری دریافت کرد.

در ادامه ماسم مزار نمادین یک شهید بر روی صحنه بازسازی شد.

دومین بزرگداشت پنجمین جایزه سینمایی ققنوس و اولین جایزه سینمایی آیینه به محمد کاسبی اختصاص داشت.

اعطای هدیه کاسبی توسط حاتمی‌کیا صورت گرفت و کاسبی گفت: از ته دل از خدا سپاسگزارم. این هدیه برایم ارزشمند است چون در جمع دوستان و در خانه‌ای هستم که سپاه پاسداران فرهنگ و انقلابی است. بوی عطر گل محمدی در سالن پیچیده و امیدوارم عطر گل محمدی همیشه در فضای ایران بپیچد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۰۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
در جشنواره فجر بايد بيشتر از اين از جذابيت وزرا استفاده شود.
آخرین اخبار