به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری الیاس نادران و احمد توکلی از داوطلبان عضو ائتلاف اصولگرایان صبح امروز(شنبه) برگزار شد.


احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ابتدای این نشست درباره قراردادهای نفتی گفت: چنین قراردادهایی به خاطر تجربه‌های زیاد شرکت‌های بین‌المللی و تسلط آنها بر موضوع قرارداد و همچنین کم تجربگی کشورهایی مثل ما عموما مسئله ساز می‌شود.


وی ادامه داد: ادبیاتِ به کار رفته در این قراردادها باعث شده است بسیاری از بندهای آن به نفع کشورهای دیگر تمام شود لذا این موضوع هم نقض قانون اساسی و ضربه به شرکت‌های داخلی است و هم منافع مردم را خدشه دار می‌کند.


توکلی تصریح کرد: نکته مثبتی که می توانم به آن اشاره کنم این است که ما انتقاداتی را به وزیر نفت منتقل کردیم و خوشبختانه وزیر انتقادات ما را پذیرفت و اصلاحاتی دراین راستا صورت گرفت.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، الیاس نادران نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گفت: به دلیل پایمردی مردم ایران در موضوع هسته‌ای، تحریم‌های همه‌جانبه که اقتصاد ایران را هدف گرفته بود، برداشته شد.


نادران افزود: این تحریم‌ها باعث ناکارآمدی اقتصادی و رکود بی‌سابقه در کشور شد و در نهایت به دلیل فشارهای تورمی موجود در کشور مسئله رکود تورمی به موضوع اول کشور تبدیل شد.


وی ادامه داد: دولت روحانی شعارش تغییرات اقتصادی در کشور بود اما متاسفانه مردم نشانی از بهبود ندیدند.

داوطلب عضو ائتلاف اصولگرایان اضافه کرد: مشکل اساسی این است که مدیران اجرایی کشور واقعیت‌ها را نمی‌پذیرند و به خاطر همین عدم پذیرش است که نمی‌توانند با آن به درستی مقابله کنند.


وی تصریح کرد: در این میان ما شاهد هستیم که ماهیانه 5 هزار و 352 نفر به متخصصین بیکار اضافه می‌شودلذا توقعی نداریم که مدیران دولتی که حقوقشان بسیار بالاست،  مشکل درآمدی مردم را درک کنند، مراجعاتی که در سطح جامعه برای رفع مشکلات به ما می‌شود موضوع بسیار دردناکی است که هر کسی را شرمنده می‌کند.


نادران گفت: تا دیروز تمام مشکلات را به تحریم‌ها گره می‌زدند اما حالا که امروز مسئله تحریم‌ها برداشته شد دولت با پنهان کاری می‌خواهد از حل مشکلات فرار کند لذا من امیدوارم مجلس آینده با همکاری دولت در راه رفع مشکلات اقتصادی مردم گامی موثر بردارد.


نادران در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی خروج از رکود گفت: ما دو رویکرد اساسی در نظام مدیریت اقتصادی داریم که یکی از آنها تکیه‌اش بر رشد اقتصادی است، این نگاه در نهایت در سال 74 با به جا گذاشتن بیش از 40 میلیارد دلار بدهی خارجی این تئوری کاملا رد شد.


داوطلب عضو ائتلاف اصولگرایان افزود: در این نگاه توجه بیشتر بر صنایع و کارهای کمتر سرمایه‌بَر است که خود نوعی خام فروشی به حساب می‌آید، این موضوع باعث می‌شود که منفعت بسیاری نصیب سرمایه داران اصلی شود لذا در این میان راه حل، مردمی کردن اقتصاد و مشارکت آنها در امور تولیدی است که در نهایت منجر به بالا رفتن اشتغال و افزایش تولید خواهد شد.


نادران اضافه کرد: وزرای ما معتقدند که برای حمایت از تولیدات داخلی لباس ایرانی می‌پوشند اما غافلند از اینکه باید کاری کنند که تمام مردم ایران لباس ایرانی بپوشند لذا آنها باید موانع تولید را بردارند نه موانع واردات را.


داوطلب عضو ائتلاف اصولگرایان گفت: دولت بیشتر از صنایع پتروشیمی و خودروسازی حمایت می‌کند در حالیکه من معتقدم مسیر دولت فعلی بن بست است و مجلس وظیفه دارد با ریل‌گذاری راه دولت را برای بهبود کشور باز کند.


نادران در پاسخ به سوالی دیگر درباره راه حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: برای اولویت‌های دو لیست اصلاح طلبان و اصولگرایان کافی است به تخصص‌های افراد داخل آن لیست‌ها توجه کنیم، در لیست تهران اصلاح طلبان حتی یک اقتصاددان هم ندارند زیرا آنها معتقدند دولت خودش کار اقتصادی را بلد است و مجلس فقط باید قانون را تثبیت کند تا راه دولت باز شود.


وی در ادامه با تاکید بر ضرورت گره نزدن مسائل اقتصادی به سیاست خارجی گفت: ما نگاهمان به اقتصاد اینطور است که برای حل مشکلات داخلی نباید مسئله را با کدخدای جهان حل کنیم، کشورهای منطقه با اینکه تمام قد در خدمت آمریکا هستند اما دچار مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم شده‌اند لذا نباید از مردم استفاده ابزاری کرد و آنها را در برهه‌های انتخابات و راهپیمایی‌ها مشارکت دهیم .


به گفته نادران، مردم باید سهم قابل توجهی از مشارکت در مسائل اقتصادی را داشته باشند تا مشکلات کشور حل شود.


داوطلب عضو ائتلاف اصولگرایان درباره اولویت‌های مجلس دهم گفت:  ما رویه‌مان در مجلس دهم همان رویه قبل خواهد بود، در مجلس بعدی به همان رویه‌های گذشته به کارمان ادامه می‌دهیم تا با کمک به دولت موانع رشد و توسعه کشور را برطرف کنیم و آینده‌ای متعالی برای مردم بسازیم.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در بخش دیگری از این نشست خبری احمد توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مقامات دولتی از ارائه آمارها در حوزه اقتصادی خودداری می‌کنند، گفت: در اقتصاد اطلاعات ابزار تصمیم‌گیری درست است اگر ما اطلاعات شفاف را از مردم و فعالان اقتصادی پنهان کنیم نتیجه‌اش این خواهد بود که اعتماد به دولت از بین می‌رود و در نتیجه آنها نمی‌توانند به درستی برای فعالیت‌های اقتصادی خود تصمیم‌گیری کنند.

توکلی تصریح کرد: هرچقدر اعتماد به دولت بالاتر باشد نرخ رشد هم در آن جامعه بالاتر می‌رود زیرا اگر مردم در درستکاری دولت‌ها تردید کنند دست از تولید و فعالیت‌های اقتصادی می‌کشند لذا دولت‌ها موظفند در تمام حوزه‌ها آمارها و اخبار خوب و بد را به مردم بدهند البته در این میان اشکالی هم ندارد اگر در برخی بخشها موفق نباشند چرا که می‌توانند عذرها و مشکلات خود را برای مردم بیان کنند تا آنها از شرایط واقعی جامعه آگاهی یابند.


داوطلب عضو ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر چگونگی خروج از رکود برای ایران گفت: متأسفانه دولت رکود را به سیاست خارجی گره زده بود و از عوامل داخلی چشم پوشی می‌کرد، درست است که تحریم‌ها ظالمانه بود و برداشته شدن آن بر اقتصاد بی‌تأثیر نیست اما با برداشتن آنها معجزه‌ای رخ نخواهد داد.


وی ادامه داد: یکی از عوامل رکود، نابرابری در توزیع درآمد است، در کشور ما درآمد طوری توزیع می‌شود که به ثروتمندان سهم بیشتری می‌رسد اما کسانی که از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارند میلشان به مصرف نیست بلکه آنها بیشتر میل به پس انداز دارند اما اگر این پول به فقرا داده می‌شد به خاطر نیازشان آن را خرج می‌کردند و در نهایت کشور از رکود خارج می‌شد.


توکلی افزود: دولت باید در حال حاضر چتر حمایتی خودش را بر سر فقرا بگستراند، علت اینکه ما معتقد بودیم باید یارانه فقرا افزایش پیدا کند و یارانه ثروتمندان قطع شود همین موضوع بود.


داوطلب عضو ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در دوران پسابرجم ممکن است ایران به بازار کالاهای خارجی تبدیل شود، گفت: دولت معتقد است که این اتفاق نباید رخ دهد اما تمایلات غیرتولیدی که در کشور نهادینه شده اگر با عدم کنترل واردات همسو شود باعث می شود که در نهایت تولیدی در کار نباشد لذا ما باید به دولت کمک کنیم تا موانع تولید برداشته شود اما متأسفانه برخی نگاه‌ها به کشورهای غربی این موضوع را دشوار خواهد کرد.


توکلی در پایان درباره مهمترین اولویت مجلس دهم گفت: بررسی بودجه سال 95 و بررسی احکام لازم برای برنامه ششم توسعه مجلس نهم را تا پایان این دوره درگیر خواهد کرد اما در مجلس آینده ما سعی داریم در مشکلات کشور با دولت بحث و گفت‌وگو کنیم تا قانع شود، من معتقدم تنازع بین مجلس و دولت که دو قوای تعیین کننده کشور هستند خوب نیست و منجر به دلسرد شدن مردم می‌شود، در حال حاضر رئیس جمهور از برجام 2 سخن می‌گوید که من آن را قبول ندارم اما نکته مثبتی که در آن دیدم این است که وی معتقد است همه باید مشترکاً در کنار هم کار کنیم تا مشکلات برطرف شود لذا امیدوارم مجلس آینده نیز این چنین به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.