محققان، آمپلی فایری نانو مقیاس تولید کردند که نسبت به نمونه‌ی میکرو مقیاس آن، 23 برای تقویت بیشتر را به به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، محققان چینی با همکاری محققان آمریکایی به کمک نانوسیم‌هایی با ساختار هسته/پوسته موفق به ساخت یک آمپلی فایر نوری نانومقیاس شدند که در باندهای مخابراتی مادون قرمز نزدیک کار می‌کند و این ابزار جدید 20 برابر قوی‌تر از نمونه‌های میکرومقیاس است.

نتایج این پروژه یک گام بزرگ به سوی ساخت ابرازهای فوتونیک روی تراشه است. این ابزار به قدری کوچک است که روی یک تراشه جای می‌گیرد، این آمپلی فایر در فاصله‌های دور نیز استفاده می‌شود.

در حال حاضر محدود بودن امواج مادون قرمز موجب بسط این امواج شده، بنابراین استفاده از آن مشکلاتی در پی دارد. به همین دلیل این آمپلی فایر می‌تواند برای استفاده از این امواج مفید باشد. این محققان با استفاده از نانوسیم‌های سیلیکونی که از جنس سیلیکا پوشش داده شده اقدام به تولید این ابزار کردند. آنها با مدل سازی کامپیوتری اقدام به بهینه‌سازی صخامت هسته و پوسته کردند، همچنین آنها از نانوسیم‌های مختلف استفاده کردند و عملکرد هر یک را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این پروژه نشان داد که نانوسیم‌ها با قطر 600 نانومتری حاوی یک هسته 300 نانومتری می‌تواند موجب محدود شدن نور شود.

بالاترین تقویت انجام شده در این ساختار 31 دسی بل در هر میلی متر فیبر است که این رقم 23 برابر بیشتر از نمونه‌های میکرومقیاس است. محققان این پروژه معتقدند که این فناوری آماده ادغام شدن با فناوری فوتونیک سیلیکونی است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.