محققان دانشگاه شهید بهشتی با به کارگیری نانو ذرات مغناطیسی، توانستند آلاینده‌های موجود در مواد غذایی و آب آشامیدنی را شناسایی و استخراج کنند.

حمیرا ابراهیم زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این طرح با بهره‌گیری از نانو ذرات مغناطیسی توانستیم اثر عوامل مزاحم در مواد غذایی و آشامیدنی را به حداقل ممکن کاهش دهیم. 

وی افزود: فلزات سنگین که در مواد غذایی وجود دارد،‌ در غلظت‌های پایین قابل آزمایش نیستند و خطری جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شوند. در این روشی که ما ارائه کردیم، فلزات سنگین سریع‌تر از نمونه مواد غذایی و آب آشامیدنی خارج می‌شوند. 

ابراهیم زاده ادامه داد: هدف از اجرای این تحقیق طراحی روشی سریع با بازدهی بالا، جهت استخراج فلزات سنگین از عوامل مزاحم و غلیظ کردن این فلزات در نمونه‌های مواد غذایی و آب آشامیدنی، بیش از اندازه‌گیری‌های دستگاهی است. نانو ذرات مغناطیسی به دلیل اندازه‌ی نانو متری، ظرفیت بالایی در حذف آلاینده‌ها و کاهش زمان مورد نیاز دارند. 

وی خاطر نشان کرد: نانو ذرات خالص پایداری بالایی ندارند و به راحتی توسط اسید حل می‌شوند. از طرف دیگر نسبت به یون‌های فلزی گزینش پذیری بالایی ندارند به همین دلیل در این روش نانو ذرات مغناطیسی با مورکسید عامل دار شده و به عنوان جاذب برای جدا سازی و استخراج مقادیر ناچیز کادمیوم از نمونه‌های غذایی مورد استفاده قرار گرفته است. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار