کرملین با این استدلال که آمریکایی‌ها تنها دلبستگی‌های انتخاباتی دارند، اعلام کرد از همکاری با واشینگتن در افغانستان «خسته» شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز؛ در همه درگیریهای سرتاسرجهان که واشینگتن با مسکو بر سر آنها اختلاف دارد، اوضاع امنیتیِ رو به فروپاشی افغانستان حوزه ای بوده که منافع دولت اوباما و نگرانی های روسیه با هم تلاقی داشته اند. بگومگو بر سر جنگهای اوکراین و سوریه جلوی این دو دولت را در همکاری بر سر مبارزه با مواد مخدر و تامین امنیت راه های رساندن جنگ افزارها نگرفته است. ولی روسیه پس از کامیابی نخستین در آن جبهه ها اکنون راه خود را از آمریکا و دولت افغانستان که از پشتیبانی آمریکا برخوردار است جدا کرده است.

زامیر کابولف، فرستاده ولادیمیر پوتین به افغانستان، به رسانه های دولتی روسیه گفته است: «ما در رویدادهای بیهوده همکاری نخواهیم کرد و این را پیشاپیش به آمریکایی ها گفته ایم.» به گفته او روسیه از هر گونه گفتگو میان طالبان و دولت افغانستان در کابل که از پشتیبانی آمریکا و چین و پاکستان برخوردار است کنار خواهد کشید.

کابولف می گوید: «راستش را بخواهید ما از پیوستن به کارهایی که واشینگتن آغاز می کند خسته شده ایم.» و افزود کرملین «دوست ندارد در اقداماتی که آمریکایی ها تنها در راه دلبستگی های پیش از انتخابات خود انجام می دهد و نقش سیاهی لشکر را در صحنه به ما می دهند همکاری کند.»

در ادامه این مطلب آمده است: به جایش دولت پوتین بر آن شده تا خودش به آنچه تهدید امنیتی ناشی از هرج و مرج در افغانستان و پیدا شدن سروکله تروریست‌هایی جدا از طالبان، به ویژه دارودسته تروریست های داعش، می داند بپردازد.

روسیه بزرگترین پایگاه ارتشی خود در بیرون از کشور را در تاجیکستان و همراستا با مرز افغانستان گسترش داده و با سربازان تاجیک رزمایش های منظمی برگزار کرده است. کرملین برای آموزش و تجهیز ارتش تاجیکستان 1.2 میلیارد دلار هزینه کرده و در آسیای مرکزی در شمال افغانستان، سد تازه ای ساخته است.

کابولف به تازگی این را هم افشا کرده روسیه راه های تازه ای برای پیوند با طالبان گشوده تا درباره تروریست‌های شمال افغانستان که همبسته با تروریست های داعش هستند اطلاعات دادوستد کند. دولتمردان افغان نگران هستند درهم شکستن همدلی میان قدرتهای جهانی که در افغانستان دلبستگی هایی دارند و برقراری پیوند با طالبان، پایه های دولت کابل را سست کند. آنها همچنین نگران این هستند که اقدامات دولت روسیه از نیروهایی انگیزه گرفته که از حوزه اختیارشان خارج است؛ مانند نبود راهبردی روشن در نزد آمریکایی ها و تنش هایی که پوتین با آمریکا دارد. 

الکسی مالاشنگو، از پژوهشگران مرکز کارنگی در مسکو در مصاحبه ای تلفنی گفت: «موضع رسمی، از دیدگاه وزارت خارجه، این است که روسیه دست به ریسک فراوانی می زند بی آنکه (همکاری با آمریکا) دستاوردی داشته باشد.» او با توصیف موضع روسیه به اینکه «بگذار آمریکایی ها جوش بزنند» افزود: «ما نتوانستیم بر سر گرجستان و اوکراین و سوریه با هم کنار بیاییم. پس چرا باید در تنش دیگری درگیر شویم که بر سرش توافق نداریم؟»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار