دو تن از فعالان سیاسی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی فرهنگ و مجلس دهم پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان،موضوع فرهنگ و مجلس دهم، امشب دوم اسفند در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "امیرمحبیان" و "حق شناس" از فعالان سیاسی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حق شناس فعال سیاسی  در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که مهم ترین برنامه های کشور از دیدگاه جنابعالی چه مسائلی هستند گفت: اگر می توانستیم ادعا کنیم که انقلاب اسلامی ایران فقط یک بعد دارد می توانستیم بر بعد فرهنگی انقلاب تاکید کنیم.

 مرکز شورای اسلامی مرکز مهم تصمیم سازی در حوزه های کلان است

وی با بیان این که این موقعیت و این جایگاه باید در حوزه های متفاوت تصمیم ساز و تصمیم گیر مورد توجه قرار بگیرد اظهار داشت: یکی از عرصه هایی که می تواند مرکز مهم تصمیم سازی در حوزه های کلان باشد مجلس شورای اسلامی است لذا این نهاد، تنها مرکز قانونگذاری در کشور است.

 فرهنگ بستر اصلی تصمیم سازی در نظام جمهوری اسلامی ایران است

این فعال سیاسی تاکید کرد: فرهنگ به عنوان رکن اصلی و بسترساز مهم تصمیم سازی در نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند مورد توجه قرار بگیرد. و  لذا حوزه فرهنگ با روح و فکر و درون انسان ها سر و کار دارد 

امیر محبیان فعال سیاسی در ادامه برنامه با اشاره به مشکلات عرصه فرهنگ گفت: فرهنگ جامعه اسلامی ما با فرهنگ غرب تفاوت دارد لذا فرهنگ غرب پیشرفت محور است و جنبه کیفی، نرم افزاری فرهنگ نیز اهمیت ویژه ای دارد.

 فرهنگ بستر اصلی فعالیت های بشری است

محبیان با اشاره به این که نتوانسته ایم شاخص کیفی برای فرهنگ تعریف کنیم افزود: فرهنگ بستر اصلی فعالیت های بشری است

محبیان با بیان این که چیزی که بد است این است که فرهنگی خود باخته شود یعنی قدرت و توانایی خود را نبیند و خود را باخته قدرت دیگری مشاهده کند گفت: البته در جامعه ما هنوز این اتفاق نیفتاده است، نگرانی ها از این بابت نیست که ما فرهنگ خود را باخته ایم و از دست داده ایم بلکه احتمال تاثیرگذاری آن ها در عرف جامعه ما چندان زیاد نیست چون تمام هستی ما،فرهنگ ما است و این موضوع را دشمنان کشور ما می دانند و برای این فرهنگ نقشه کشیده اند و در این سال ها سعی کرده اند بر فرهنگ ما تاثیر بگذارند و این مردم را بی هویت کنند که در مقابل این موضوع آن چه که ما باید انجام دهیم این است که به غنی سازی فرهنگ خود بپردازیم.

ما باید به غنی سازی فرهنگ خود بپردازیم

این فعال سیاسی و رسانه ای تصریح کرد: غنی سازی فرهنگ یعنی این که توان مواجه با فرهنگ های دیگر را داشته باشیم و بتوانیم نکات مثبت فرهنگ های دیگر را جذب کنیم و به قول مرحوم جلال غرب زدگی، غرب پرستی و غرب ستیزی بد است و باید غرب پژوهی کرد یعنی ما باید در فرهنگ های دیگر فرهنگ پژوه باشیم اما مشکل این است که به دلیل جذابیت های فضای سیاسی همه متفسران و فعالان ما جذب این حوزه شده اند.

در ادامه حق شناس اظهار داشت: ما غنای فرهنگی داریم اما این غنا می تواند با کمترین توجه و سرمایه گذاری تبدیل به بزرگ ترین سرمایه ملی و اجتماعی شود و می تواند موقعیت ما را در جهان امروز به یک وضعیت برتر برساند.

 وزارت فرهنگ تنها 17 درصد بودجه کشور را در اختیار دارد

این فعال سیاسی و رسانه ای در ادامه به اعتبارات حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از کمترین تخصیص منابع بودجه مربوط به حوزه فرهنگ است و وزارت فرهنگ تنها 17 درصد بودجه کشور را در اختیار دارد در حالی که باید یک فرهنگ چند صد هزار ساله را به دوش بکشد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب محبیان با بیان این که متولی فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: از آن جایی که فرهنگ یک بحث نرم افزاری است هیچ وزارتخانه ای متولی آن نیست بلکه وزارت خانه ها مسئولیت امور اجرایی را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: متولی فرهنگ این کشور دانشگاه ها، حوزه ها ،اندیشمندان و روشنفکران ما هستند و این ها هستند که موتورهای محرکه فرهنگ ما را تشکیل می دهند و روشنفکران واسط آن ها را به اجتماع انتقال می دهند و پس از مدتی نیز جامعه مباحث را یا می پذیرد و یا نمی پذیرد که اگر بپذیرد بسیاری از هنجارها به فرهنگ تبدیل خواهد شد.

این فعال سیاسی و رسانه ای خاطر نشان ساخت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد اجرایی باید تقویت شود اما اگر بخواهیم بحث فرهنگی را فقط در یک وزارتخانه ببینیم متولی اصلی فرهنگ وزارت آموزش و پرورش است.

برخی از قوانین متناسب با نیاز و برداشت جامعه وضع نشده است

در بخش دیگری از این برنامه حق شناس در پاسخ به این سوال که چرا در برخی مواقع ما شاهد عدم اجرای قوانین در حوزه فرهنگی هستیم اظهار داشت: این مسئله به دلیل آن است که قانونگذار متناسب با نیاز و برداشت جامعه و آن گونه که باید به روانشناسی اجتماعی توجه کند و بعد قانون گذاری کند به موضوع توجه نکرده است.

محبیان نیز در این رابطه گفت: کار قانون این است که کارهای منفصل را بر حسب استمرار تبدیل به یک عادت  و آن عادت را تبدیل به فرهنگ کند اما در برخی مواقع بسیاری از قوانین جنبه استمرار در آنها وجود ندارد و این فرایند دچار مشکل می شود.

در پایان این بحث حق شناس در خصوص وضعیت سینمای ایران نیز اظهار داشت: از جمله مشکلات صنعت سینمای ایران بحث بودجه و کم کردن دخالت عناصر غیرکارشناس در این حوزه است ضمن این که سیاست های یک بام و چند هوا در این حوزه نیز باید اصلاح گردد.

محبیان نیز اظهار داشت: هویت سینمای ما که آن را بعد از انقلاب ایجاد کرده بود باید حفظ شود و این ربطی به مجلس ندارد بلکه بزرگ ترین مشکل ما در صنعت سینما این است که افرادی باید حضورداشته باشند که صاحب اندیشه باشند و در کنار آن نگرانی گیشه را نداشته باشند.

وی خاطر نشان ساخت: هدف این نیست که سینمای ما مانند هالیوود شود بلکه باید بودجه به سینمای کشور تزریق شود تا بتوانیم یک سینمای انسانی را ایجاد کنیم.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار