سیستم آموزشی پشتوانه‌ای قوی برای توسعه کشورها

قائم مقام وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: اگرکشوری انسان‌های خلاقی داشته باشد، تمام کمبود‌ها جبران می‌شود و سیستم آموزشی پشتوانه قوی توسعه برای کشورها است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمد تقی حسینی قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در کنفرانس ملی بازاندیشی و آینده نگری در نظام آموزش و یادگیری ایران با توجه به تغییرات پر شتاب جهان معاصر، اظهار داشت: ستیز سرعت یک پدیده رو به افزایش است و هر روز جامعه را بیشتر درگیر خود می‌کند که  با گسترش وسایل ارتباط جمعی و اینترنت و سایر ابزار جدید در آموزش بیشتر از هر زمانی دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد و این ستیز به این معنا  است که شما باید در یک مسابقه همپای دیگران حرکت کنید و اگر سیستم آموزشی، انسان‌ها را برای سرعت امروزی تربیت نکند، در این ستیز نمی‌توانید ادامه دهید.

وی با بیان اینکه وجود هماهنگی همه‌ ضلع‌ها و ابعاد مربوط به توسعه نیروی انسانی ضرورت دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین این ابعاد آموزش است و سیستم آموزشی می‌تواند نجات دهنده کشور باشد و اهمیت آن از منابع معدنی و ذخایر زیر زمینی بالاتر است.

قائم مقام وزیر کار افزود: همانطور که طبق نظریه اقتصاد، منابع محدود و نیازها نامحدود هستند، قدرت خلاقیت و ذهن و فکر انسان نامحدود است و اگر کشوری از منابع زیر زمینی بی بهره باشد اما انسان‌های خلاقی داشته باشد، تمام کمبود‌ها جبران می‌شود و سیستم آموزشی پشتوانه قوی توسعه برای کشورها است.

وی با اشاره به اینکه دولت‌های شکننده یا آسیب پذیر با ذخایر معدنی غنی از توسعه کمی برخوردارند گفت: سیستم آموزشی  می‌تواند کشوری را به اوج برساند و یا آن را از پیشرفت بازدارد و در وضعیتی که دنیا در هر عرصه‌ای در حال رقابت است، اگر به بازنگری سیستم آموزشی توجه نشود ضرر زیادی گریبانگیر تمام جامعه را می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه انطباق بین نیازهای روز و آموزش امر شناخته شده‌ای است اظهار داشت: علت اصلی افزایش بیکاری در جامعه عدم انطباق بین دانسته‌ها و نیازهای واقعی بازار کار است که نیاز به بازنگری اساسی دارد و آموزش‌ها باید بر مبنای این نیازها صورت بگیرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر در ایران  با انباشت فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجهه هستیم اما مطلبی که باید به آن توجه شود این است که این فارغ التحصیلان باید به میزانی که وقت صرف کرده‌اند، توانمند باشند و جذب بازار  کار شوند.

قائم وزیر کار با اعلام اینکه آموخته‌های فارغ التحصیلان ممکن است بلااستفاده بماند و باید به بحث‌های مهارت آموزی توجه کنیم، تصریح کرد: بحث‌های مهارت آموزی حتی در علوم انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد و تنها برای دانشجویان رشته‌های فنی نیست و افراد بعد از فارغ التحصیلی باید به چند مهارت مسلط باشند.

وی ادامه داد: گسترش آموزش از طریق نهادهای غیر رسمی موضوع اساسی دیگر در آموزش کشور است و توزیع آموزش از طریق نهاد رسمی کامل نیست و دولت می‌تواند با کمک از سایر ادارات،بیمارستان‌ها مراکز تحقیقاتی به آموزش کمک کند.

حسینی در خصوص توانمند سازی معلولان نیز اظهار داشت:  با کمک وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی توانمند سازی معلولان صورت می‌گیرد که نیاز به توجه بیشتری به آنها داریم و  دیگران باید با توجه به جمعیت 10 درصدی معلولان کشور برای چگونگی زندگی با معلولان آموزش ببینند که نیازمند بازبینی نظام آموزشی در این زمینه هستیم.

وی خاطر نشان کرد:باید فرصتی فراهم کنیم تا هیچ کودک جامانده از تحصیل در کشور وجود نداشته باشد و طبق دستور مقام معظم رهبری حتی آموزش در خصوص کودکان  مهاجر را نباید نادیده بگیریم که در این زمینه سعی کردیم همکاری بین چند وزارت خانه را تقویت کنیم و امیدوار هستیم روزی برسد که هیچ کودک بازمانده از تحصیل وجود نداشته باشد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار